EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg research
Såg ni testet av grafikkorten i senaste MicroDatorn? Om inte, helt okej, dom testade grafikkort...
...och det slog mig att det kanske man skulle kunna ha!? Även de billigare är rätt bra, eller!? Jag menar inte för spel, utan för en av snubbarna som arbetar med Flash. Så det behöver inte vara några snabba grejer.
I MacOS fungerar dubblöa skärmar lite olika, där har man en 'startskärm' och den andra ligger vid sidan av. Om jag har den stora eller lilla till höger eller vänster eller vilken jag väljer att strata med väljer jag i OS:et.
Vad jag fattar så får man en bred yta i Windows... eller kan det bli som i Mac OS!?
Med startskärm menas den som alla menyer är på.
------------------
I sometimes wish I was famous.
mottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg Om du vill ha dubbla bildskärmar i Windows måste du ha två bildskärmskort. Så här har jag det:
1 Nvidia TNT2 32MB på AGP
2 NoName 4MB på PCI
1 AST Vision 5L
2 NoName 15"
PCI-kortet startar först.
Jag har ställt in det så att startmenyn finns på höger skärm. När man har två skärmar så utökas skrivbordet till de båda två. Du kan alltså lägga ikoner på det vänstra skrivbordet med och ha ett fönster i mitten av skärmen, med lite av fönstret på vänster och lite på höger skärm.
Du kan dra startmenyn till den skärm där du vill ha den och du kan välja individuella inställningar för varje skärm.
Som sagt, i Windows har ju varje program en egen meny inuti sig, så därför flyttar den menyn sig tillsammans med programmet. En meny kan ligga på båda bildskärmar samtidigt.
Hoppas att det gjorde saken klarare, fråga på annars. :)
------------------
Daniel Mott
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Mott det där stämmer ju inte alls!
Finns ett antal grafikkort med twinview idag!
Och det blir som att ha extra "skrivbord" i windows.. där du kan ha genvägar lr programrutor lr whatever =)
sen undrar jag mott varför du har pci grafikkortet först? känns som det är en mindre bra lösning.. vet inte om det har nån skillnad i praktiken men jag hade velat initera agp bussen innan pci..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg PCI!?
Jag greppar lite, antingen har man två bildkärmskort eller ett kort med två utgångar. Är inte det givna valet PCI!?
Vinnaren i MocroDatorn, Hercules 3D prophet 4500 Kyro 2, för 1.300 spänn verkar vara ett bra köp... Under rubriken Pris fick det 'utmärkt'.
Det här är ju som en djungel...
------------------
mottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg Jymdis! Allt jag skrev stämmer visst det! Du har rätt i att det finns dual-kort men det betyder inte att det jag skrev var fel. :l
Och det blir som att ha extra "skrivbord" i windows.. där du kan ha genvägar lr programrutor lr whatever =)
Så sant så, det var ju ungefär vad jag skrev här:
När man har två skärmar så utökas skrivbordet till de båda två. Du kan alltså lägga ikoner på det vänstra skrivbordet med och ha ett fönster i mitten av skärmen, med lite av fönstret på vänster och lite på höger skärm.
Anledningen till varför jag har PCI först är att det inte går att initiera AGP först om man har ett PCI-kort installerat - på min dator. Det fungerar säkert på många andra datorer men inte på min.
----
Åter till dig, Eclipse. Om du har ett grafikkort i datorn redan så räcker det med ett billigt 8MB-kort som klarar av det färgdjup och den upplösning du vill ha.
Valet av AGP eller PCI beror ju med på om du har ett AGP-kort redan. Min och många andras datorer har bara en AGP-slot och då måste du ha ett AGP- och ett PCI-kort, såvida du inte köper ett dualkort som Jymdis pratar om.
Den lösningen jag kör med fungerar iaf utmärkt. På Skärm 1 har jag 800x600 med 24-bit Truecolor och 75hz. På Skärm 2 har jag 800x600 med 32-bit Truecolor och 85hz. Anledningen till de olika frekvenserna är att om man har två bilskärmar bredvid varandra med samma frekvens, får man ofta störningar på bildskärmen/arna.
------------------
Daniel Mott
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg 800x600!?
Nåja, tack för dina tips. Jag måste nog läsa på lite mer... (det är för övrigt inte jag som skulle använda det extra kortet om vi nu skulle köpa ett.)
------------------
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg missförstånd missförstånd missförstånd..
vet inte om jag beror på att det är jag som är trött eller vad det är :)
Först angående pci..
Jag vet att om du har 2 grafikkort i datorn måste ett vara pci (har aldrig sett ett mb med två agp slots).. Men vad jag reagera på var att det verka som du använde det dåliga pci grafikkortet först, att det var det som används när du startar upp i bios osv. Men det är väl mer lr mindre skitsamma.
Sen kommenterade jag inte vad du sa om utökat skrivbord öht. kanske var lite otydlig på den punkten dock.
vad eclipse pratar om har jag ingen aning.. du menar om att man ska ha ett dual kort är pci att föredra? definitivt inte.. AGP om du bara har ett kort i datorn (som är dual)..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
mottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg Jymdis, om BIOS etc så startas upp med ett 512kb-grafikkort spelar ju ingen roll, när jag kommer in i Windows har AGP-kortet kontroll över "huvudskärmen" och PCI-kortet över den andra.
Och Eclipse, ja, 800x600. Det är varken smart eller bra för ögonen att köra 1024x768 och högre på 15"-skärmar. ;)
------------------
Daniel Mott
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Och Eclipse, ja, 800x600. Det är varken smart eller bra för ögonen att köra 1024x768 och högre på 15"-skärmar.
I get the picture!
Jag har aldrig hört talas om AGP! Det är som en ny värld för mig, detta...
------------------
mottMedlem sedan juni 20001 356 inlägg /me ska förklara. :)
AGP står för Accelerated Graphics Port och är en insticksport som det finns en av i de flesta datorer. Där brukar grafikkortet till datorn sitta.
PCI står för... hmm... :r
Kommer inte ihåg det just nu, men hur som helst kan man ha lite allt möjligt i PCI-slots, bl a grafikkort.
------------------
Daniel Mott
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg PCI = Peripheral Component Interconnect.
Standard 32 bitars bus i en dator. För att röra till det ännu mer kommer pci-x snart..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
mrhazeMedlem sedan juli 2002252 inlägg de flesta bra agp kort kommer idag med vga/dvi, då brukar det oftast medfölja en dvi->vga konverter (gjorde det i mitt asus gf4 ti4600 iaf) och med nvidias smarta n-view så kan man köra dual monitors hur man vill, lodrätt, vågrätt, klona etc etc :)
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Tråden är 13 månader gammal.