Jag kör nu Windows 98 se.På partition
c:\ jag har även en d:\ och e:\ som är olika partitioner. Kan jag installera windows 2000 advanced server på d:\? och använda mig av Fat 32 eller måste jag byta till ntfs och om jag byter måste jag byta på alla paritioner? kan man byta tillbaks utan att formatera?
om jag nu installerar en *clean* installation på d:\ kommer det automatiskt upp en skärm där man får välja mellan 98 och 2000?
Har partition magic 6
Mvh Emil (a.k.a Karamell)
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Kan jag installera windows 2000 advanced server på d:\?
Ja.
och använda mig av Fat 32 eller måste jag byta till ntfs
Nej, men det är att rekommendera.
måste jag byta på alla paritioner?
Nej.
kan man byta tillbaks utan att formatera?
Inte vad jag vet. (Det är om Partition Magic eller motsvarande prdoukter fixar det.)
kommer det automatiskt upp en skärm där man får välja mellan 98 och 2000?
Det finns möjlighet att välja installationspartition under installationen. Väljer du då en annan än den du ha Windows 98 på så skapas boot-menyn med automatik.
------------------
Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
[Redigerat av Rikard den 03 jun 2001]
tack för ditt svar men jag måste veta en sak till. Kan man byta filsystem på bara d:\ för windows2000 om det går kan man sedan bara byta tillbaka till fat32 o ta bort windows 2000. Jag har massor av viktiga filer(väldigt stora) på e:\ och dom vill jag inte ta bort. Alltså c:\ d:\ och e:\ är en hårddisk som är partitionerad.
Vad tycker du jag ska göra. Vill köra båda osen w98 på c:\ och win2kadv på d:\
Mvh Emil (a.k.a Karamell)
Kan man byta filsystem på bara d:\ för windows2000
Japp, antingen under installationen eller genom att skriva "convert d: /fs:ntfs" i en kommandotolk efteråt.
Notera att det är en konvertering inte formatering.
kan man sedan bara byta tillbaka till fat32 o ta bort windows 2000
Omvänd ordning. Om du vill återgå till FAT32 får du formatera om den partitionen - varpå Win2k försvinner. Dock kommer fortfarande Win2ks boot-manager att vara kvar eftersom den ligger på c:.
Vill köra båda osen w98 på c:\ och win2kadv på d:\
Det går alltså alldeles utmärkt. Jag har kört så länge fast med Win2k Pro istället.
Dock kommer fortfarande Win2ks boot-manager att vara kvar eftersom den ligger på c:.
Vilken du tar bort ganska lätt med "fdisk /mbr" :D
------------------
FRIHET, KÄRLEK & KAPITALISM !
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
och använda mig av Fat 32
Om du kör AS på FAT32, så kommer jag att anmäla dig för plågsamma datorförsök ;) :e
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
[Redigerat av Reefer den 03 jun 2001]
Tack för alla svar!
Nu drar jag och kommer förhoppningsvis tillbaks om det funkar :)
det funka inte :(
den kopierade filerna startade om datorn och började installera
sen stod det i statusen setup starting win2k. Sen kom en blå skärm upp där det stod unable to write to boot device eller liknande. Den sa att jag skulle kolla efter virus och anndra grejjer scannade virus och hdn me scandisk fungerar fortfarande inte.
Ska jag formatera c:\ och installera från dos? det e ok o bara köra win2k nu voill bara få det att funka
hjälp mig plz
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Har du "virusskydd" som tillval i bios bör du bocka bort denna under bios-setupen. Kan vara därför som du inte kan skriva till mbr.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg dubbelpostning
[Redigerat av PeW den 04 jun 2001]
nej något sådant hittar jag inte i mitt bios
Om du kör AS på FAT32, så kommer jag att anmäla dig för plågsamma datorförsök
*ROTFL* :e
Karamell, vilken felkod får du upp i blåskärmen? 0x00??????
Kan det vara så att du kör UDMA-100?
Ställ i sådant fall ner det till UDMA-66.
Jag kör udma66. Har kollat upp lite tror det är drivrutinerna till dma66 som krånglar på modekortet. Ska sätta i en dm33 hd o installera på den o kolla om det funkar