webForumDet fria alternativet

Win 2K -bärbar

5 svar · 204 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hej! Jag har en IBM Thinkpad 570 (366, 128) som jag köpte begagnad nyligen. Den hade Win Me först, men jag bytte raskt till Win 2K. Den strulade ganska ofta men inte alltid därefter. När jag startade upp den blev skärmen helt vi. Efter lite tips så fick jag tag på en BIOS-uppdatering som skulle hjälpa då den här modellen inte var avsedd för Win 2K i orginal. Egentligen skulle man installera BIOS-uppdateringen först, men jag hade ju redan installerat Win 2K så jag smällde i den efteråt. ycket av problemen kvarstår. Kommer det att hjälpa om jag
1 formaterar hårddisken
2 Uppdaterar BIOS igen
3 Och sedan installerar Win 2K???

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag har haft motsvarande problem med min ThinkPad 570... Det har berott på glapp i skärmen - är du säker på att det inte är det som är problemet?

Den metod du nämner ovan borde kunna fungera, tillägas bör nog att jag inte hade några som helst problem att installera Win2k på min ThinkPad!?

Hej! Jag tror inte alls längre det beror på glapp i skärmen i mitt fall. Först trodde jag det, men nu har jag märkt att om jag fäller ner locket och nästan stänger det, så vaknar datorn till liv och det vita försvinner. På IBM:s hemsida finns problemet beskrivet. Det beror på att hanteringen av "hibernation mode" alltså ett av strömsparlägena inte sker korrekt. Och vad är det som händer när man fäller ihop skärmen som jag beskrev, jo datorn går in i hibernation mode. När jag sedan öppnar locket hittar den rätt och det vita har försvunnit. Mitt problem är alltså att biosuppdateringen inte hjälpte och jag undrar om det har något att göra med att jag uppdaterade bios efter win 2k installationen. Men som sagt skärmen visar inga andra tecken på att vara trasig och den funkar alltid bra om man bara ser till att först lägga ned locket och sedan öppna. Så nu är mitt problem inte så stort, men det vore ju bra om man alltid slapp det vita utan arbetsinsats.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ja, det kan ha att göra med att du uppgraderade BIOSet efter att Win2k var installerat.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Rickard:
kan det? bios är ju oberoende av operativsystem och det flashar man ju innan man går in i operativssystemet..
om du menar att operativssystemet inte känt av / inte är rätt konfigurerat för "nya" BIOSet så hänger jag med..

clarkbones:
det är väl ganska enkelt att kolla. kolla vilket versionsnummer bios:et har när du startar upp.. jag skulle nog prova att köra om Win2k i vilket fall som helst.. bra när man ändrar på hårdvara.. (vilket du gjort.. trots det var mjukvarumässigt)..

/Jymdis

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Jodå, när jag kollar BIOS-versionen är det den senaste. Men jag formaterar som sagt. Men jag antar att man bör blåsa Master boot record också för att få datorn helt ren från gamla rester. Går det med de "vanliga" start/bootdisketterna? Finns det några bootdisketter som formaterar för Win2000/NTFS eller ska man köra med bootdiskett från t ex win 98 och sedan formatera disken med NTFS under installationen av Win 2K? Jag vill förstås ha NTFS och inte FAT.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)