Jag har letat på forumet och letat i hjälpen men inte hittat var jag delar ut en mapp i NT 4. Jag har skapat en användare.
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
18 svar · 254 visningar · startad av Eclipse
Jag har letat på forumet och letat i hjälpen men inte hittat var jag delar ut en mapp i NT 4. Jag har skapat en användare.
------------------
Högerklicka på den i Utforskaren, välj "Dela ut...".
Standardrekommendationen är att ge gruppen "Everyone" fulla rättigheter till den utdelade resurser och därefter styra rättigheterna med hjälp av NTFS (under fliken Säkerhet(?) )
Ahh.. here comes the tricky part.
Det finns ingen flik "Säkerhet" och det finns inget val av typen "Dela ut..." (Det är alltså samma Win 98 manéer man använder i NT 4!?)
[r]
man kanske måste installera lite protokoll först!?
------------------
[Redigerat av Eclipse den 28 maj 2001]
Öööhh... Alltså, är du ironisk!?
Det gick bra att dela min windows 2000 dator med FAT32, inte ska det behövas NTFS för vanlig fildelning? Men okej, säger du så. Datorn tillhör inte oss så det krävs "tillåtelse av tredje part" så att säga.
Själv märkte jag varken till eller från när jag konverterade från FAT32 till NTFS. [r] På min windows 2000 dator.
---
Upplysningsvis finns det en väldigt grundlig artikel i senaste Datormagazin där man går igenom de olika filsystemen och hur de fungerar. Jag läste väldigt noga och fattade inte ett jota... Det var rätt jobbig text, mildt uttryckt.
------------------
[Redigerat av Eclipse den 28 maj 2001]
Nope, fullt allvarlig.
Skälet till att du saknar säkerhetsflik beror på att du inte har NTFS på den partitionen. Att dela ut disken (eller en mapp) går alldeles utmärkt, men du kommer inte att kunna sätta begränsning på fil-/mapp-nivå.
Ok, tack.
Till sist, hur ser jag vilet format disken har? I diskhanteraren? Snubben stängde av datorn och jag vet inte hans PW.
---
En annan grej som är lite konstigt är att den datorn (+ en win 98 maskin) sitter i en upplänkad hub men dom ser inte dom andra datorerna i nätverket, bara varandra. Men kopplar vi in en av "våra" burkar i en ledig port i samma hub så ser den våra datorer men inte deras! Lite skumt va?
Kommer tid kommer råd...
------------------
I utforskaren.
Markera hårddisken, högerklicka och välj egenskaper. :)
Hmm, i 2000 måste Fil & Skrivardelning vara installerat, är det inte så i NT 4 också?
Jo, det är riktigt, det måste den.
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
OK, startade datorn, snubben hade inget lösenord... så det hade jag lika gärna kunnat gör i går. Filsystemet är inte ens FAT32 utan endast FAT! :-)
Fortfarande är disken på 3.5 GB. Kunde inte FAT se endast 2 GB!?
Kan jag i DOS skriva "c: /fs:ntfs" och skivan formateras till ntfs UTAN att data går förlorad?
Jag gjorde detta på min win 2000 maskin och det fungerade ju bra...
------------------
En anna grej som är lite halvjobbig är att jag har kopplat in NT maskinen och en win 98 maskin i en 10 MBit hub (som i sin tur är upplänkad till vårt LAN.)
Dom två windowsmaskinerna ser varandera men inte resten av vårt nätverk! Tar man däremot en av våra datorer och kopplar in i hubben så kan den nå respektive bli nådd i vårt LAN!
Det är rätt jobbigt att felsöka när saker fungerar...
---
Jag läste en tråd i går där man kom fram till att det räcker att datorn står på en stund, en kvart nämndes, och att den då skulle "hitta" de andra datorerna i nätverket. OM inte det skett ännu gör vi anspråk på världens längsa kvart! :-)
------------------
Är någon av datorerna med i någon domän?
Är de i samma arbetsgrupp?
convert c: /fs:ntfs konverterar filsystemet utan att du tappar information(givetvis kan det gå snett, det kan det alltid).
Av någon anledning kan FAT under NT/2000 användas på större partitioner än 2GB.
FÖrmodligen var det "bara FAT" pga att NT 4 inte har något stöd för FAT32.
Kan jag i DOS skriva "c: /fs:ntfs" och skivan formateras till ntfs UTAN att data går förlorad?
Japp, du kan skriva convert c: /fs:ntfs om du vill konvertera (inte formatera) disken till NTFS. :)
En anna grej som är lite halvjobbig...
Ligger de i samma IP-område?
- Kan du från en av de strulande datorerna pinga en annan av de datorer som finns med på "nätverket"?
Är i övrigt nätverksinställningarna likartat inskrivna?
- Kontrollera under nätverksegenskaper.
- Är de med i samma domän/arbetsgrupp.
Några tankar så där... :)
Tack för ntfs, så får det bli.
---
Ligger de i samma IP-område?
- Kan du från en av de strulande datorerna pinga en annan av de datorer som finns med på "nätverket"?
Vet ej... men det ska väl inte behövas!?
Är i övrigt nätverksinställningarna likartat inskrivna?
- Kontrollera under nätverksegenskaper.
- Är de med i samma domän/arbetsgrupp.
Ööööhhh... altså, det finns många andra arbetsgrupper i vårt LAN och dom skulle lika gärna kunna vara en av dom. Liksom.
---
Jag trodde inte fildelningen och tcp/ip var så nära släktingar att det ena behövdes för det andra. Då ska jag kolla ip nummer och återkommer... det är kanske den felande länken.
------------------
Av någon anledning kan FAT under NT/2000 användas på större partitioner än 2GB.
Det är ju lite lustigt efter som det i första hand var det som skilljer FAT från FAT32. I alla fall enligt artikeln i Datormagazin att dömma.
------------------
Det kan ju vara så att artikeln i DMZ inte var helt uttömmande just på den punkten...
Vad händer om du skriver \\datornamn(eller \\ipnummer) i Utforskarens adressfält?
[Redigerat av OlleBoop den 29 maj 2001]
Vet ej... men det ska väl inte behövas!?
Nej och jo. Nej, det ska inte behövas om man har [bla... bla... halvtimmes utläggning i TCP/IP-teknik] ;) men om man inte har det så är det en fördel om alla adresser ligger i samma subnät*.
Ööööhhh... altså, det finns många andra arbetsgrupper i vårt LAN och dom skulle lika gärna kunna vara en av dom. Liksom.
Öh, ok? ;)
Det är ju lite lustigt efter som det i första hand var det som skilljer FAT från FAT32. I alla fall enligt artikeln i Datormagazin att dömma.
Datormagazin utgick nog från DOS och/eller Windows9X/ME i sin utläggning. NT fungerar inte riktigt likadant. :)
* Vill du veta mer om "subnät", sök på subnet på www.webopaedia.com
OlleBoop >> That could be.
Fick iallafall datorerna att rocka i lanet samt webben. Jag visste inte att lan och tcp/ip var så beroende av varandra. nåja...
------------------
[Redigerat av Eclipse den 29 maj 2001]