EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Jag frågar för min väns räkning,
Han installerade DOS på en gamal dator men fick nåt felmeddelande som säger att filen NTLDR inte kunde hittas.
Han kollade på nätet och kom fram till att filen, som förmodligen står för NT loader, behövs för NT resp. Win 2000.
Hur detta felmeddelande kunde komma vid en DOS installation kunde han inte förstå.
Jag är inte så jätteduktigt på just DOS...
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Är hårddisken omformaterad?
Om det funnits en NT installation tidigare så ligger det säkert kvar spår av detta i startsektorn på hårddisken. Ibland klarar inte "format c: /s" att skriva över detta utan man får köra med annat verktyg (t.ex. debug) som raderar startsektorn först.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 14 maj 2001]
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Startsektorn förbereder du enklast för Windows 9X/ME med:
fdisk /mbr
nauskaMedlem sedan feb. 2000137 inlägg bara min personliga erfarenhet...
jag hade installerat XP vid sidan om 98:an, och eftersom XP knappt startade så tog jag bort det.
efter att ha varit lite klantig (nämen, de här filerna behövs nog inte *starta om* "Unable to find NTLDR" ..ajfan..) så provade jag med fdisk /mbr och det hjälpte inte i det fallet. jag fick boota till dos, och sen installera om win98 över den nuvarande installationen, och sen fungerade det mesta som det skulle ;)
det här hjälpte nog inte dig, eclipse, men det var mer en tanke som dök upp angående rickards inläg..
ha de bra!
/e.
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg sys c:
är det ingen som kan konsolkommandon nuförtiden?
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
Reefer, nää... folk/kids/14-arna vet jhu knappt vad DOS är :/
------------------
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund
Apropå DOS. Finns det någon som vet var man kan få tag på en mycket gammal version av DOS (helst första utgåvan, eller nära därpå)? Ska installera Windows 1.0... :)
------------------
/Baalzamon
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg OK, Erik hade un-zippat disketterna direkt till floppysar så därav felmeddelandet. Jag vet inte om HD:n var formaterad.
Meningen var att han skulle köra win 3.11. I går sa han att datorn inte ville starta på en dos diskett... och jag är egenltligen inte kompetent nog för dos för att fatta vad det hela EGENTLIGEN handlar om.
Jag är uppvuxen med mac, gick direkt till nt 4 på högskolan, har traglat lite med win 98 och kör nu win 2000 i härliga anti-dos NTFS format...
Nåja det hör inte hit kanske.
---
Vi får inte länka till warez sajter på wF (du har inte läst tidigare trådar kanske??) och DOS och Windows 3.11 är tydligen att betrakta som warez fortfarande... Man kan gå till google och söka på windos...
------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.
Refeer. Jag kan dussintals med doskommandon men när jag slutade med dos försvann de långt bak i hövvet.
BÖrjar få tebax dem nu.
------------------
Med vänliga hälsningar Anders Johansson
Maila mig om du vill
Det bästa med Stockholm är tåget till Göteborg.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Ett par ggr har jag varit med om att inte ens sys c: funkat, utan att man först raderat hela startspåret.
------------------
Ancilla, face mea laganum!