Mitt W2K har blivit lite slöare på senare tid utan att jag lagt till maskinvara eller programvara...
Jag la då in ett antivirusprogram (McAfee), den hittade W32/Magistr@MM i nästan alla systemfiler i C:\Windows\system32\
Men det säger också att den inte can "cleana" den utan att den måste tabort filen och ersättas med en ny fräsch...
Vad skall jag göra???
------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Skaka loss installationsskivan till Windows 2000.
Kör SFC från kommandotolken.
Läs innantill så löser du nog resten.
Ville bara påpeka att man helst ska köra McAfee's säkerthetsdisk, då scannas allt och ränsas i DOS.
Efter det borde du ta bort McAfee, eftersom det slöar ner datorn en hel del :p
------------------
| =VIP=VeRTeX |
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Hej Jontheman och välkommen till webForum! :D
McAfees säkerhetsdisk fungerar inte så bra om man kör NTFS. :l
Däremot håller jag med dig om att man, om man vet vad man håller på med, ska ge tusan i antivirusprogram eftersom de gör rätt mycket dumheter med datorn... :l
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Jag kör alltid "naturell" men min mamma var lite klåfingrig på en bifogad fil och vips så behövde jag ett antivirus program... Men det åker som ni säger åt ******* inom kort ;) :e
Tack för hjälpen (det är alltså borta nu)!
------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
[Redigerat av Rossifumi den 02 maj 2001]
plundinMedlem sedan apr. 200158 inlägg Behåll programmet och stäng av allt autostart skräp istället och såna grejer som scanning när du öppnar program filer...etc
Då har du ju ett antivirus program du kan starta och scanna ibland när du vill samt att du får scan funktion på
"högerklick" så du kan scanna filer du laddar ned.
Finns förresten ett bra gratis antivirus program från Computer Associates: http://antivirus.cai.com/
/plundin
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Jag la då in ett antivirusprogram (McAfee), den hittade W32/Magistr@MM i nästan alla systemfiler i C:\Windows\system32\
---------------------
min mamma var lite klåfingrig på en bifogad fil
Du får nog förklara en gång till hur det där kunde hända.
En användare kan bara läsa/köra innehållet i system32 foldern, varför var din mor inloggad som administratör?
[r]btw så menar du väl WINNT\system32? ;)
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
[Redigerat av Reefer den 02 maj 2001]
Reefer >> Va! Har inte din morsa admin-rättigheter :q ;) :e
Nja eftersom det är min hemdator så kör jag ju alltid inloggad som admin - är inte det bra???
Min windowsmapp heter windows eftersom jag gjorde den fasansfulla uppgraderingen på min hemdator :e
------------------
Rossifumi: Föräldrar ska INTE ha admin rättigheter :e :e
------------------
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Nja eftersom det är min hemdator så kör jag ju alltid inloggad som admin - är inte det bra???
En av dom bra sakerna med att köra W2k på NTFS, är att om ett virus/worm/trojan kommer in i systemet så kan det bara spridas sig till användarens \\userprofile
-dvs, "Documents and Settings"..blaha, och ingen annanstans, -förutsatt att det är en vanlig användare, varpå administratören kan deleta den profilen med tillhörande nedsmittade dokument och foldrar och sedan helt enkelt skapa en ny. :)
Den säkerhetsspärren körs över om man tex låter mamma och pappa -som vanligtvis har något begränsade datorkunskaper, vara inloggade som administratörer med fullständiga rättigheter, varpå en inkräktare kan nå/smitta ner hela systemet.
Bäst är att låta övriga användare -och helst dig själv också, ha en vanlig användarprofil med kanske något begränsade rättigheter av säkerhetsskäl.
Sedan kan du använda adminkontot när du behöver installera något, eller hantera filer utanför din profil.
Eller har jag fel Rikard?
------------------
Oops... Måste nog deleta morsan nu §e
------------------
Och mig själv ;) :e
------------------
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Hm, fast det hjälper ju inte nu ;)
------------------
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Nope Reefer, du har inte fel. :)
Hm, fast det hjälper ju inte nu
Jo, nu när jag skall formatera om och lägga in W2K ifrån scratch och samtidigt kryssa i NTFS §e
------------------