webForumDet fria alternativet

Vilket Operativsystem?

16 svar · 375 visningar · startad av oelbal

oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Framåt sommaren hade jag tänkt investera i en ny dator, har inte bestämt mig än så datorns prestanda kan jag tyvärr inte tillhandahålla.

Min fråga är snarare vilket operativsystem i windows-familjen jag skall använda?, 95, 98, ME eller 2000?
Arbetar ganska mycket med grejer som skall testas lokalt, så PWS eller IIS måste jag använda....

Jag använder främst program som:

Photoshop
Paint Shop Pro
DreamWeaver
Flash
Visual Studio
Borland
PHP
MySQL
Explorer

m.m.

Datorn är INTE avsedd för att spelas på....... ;)
Vilka är fördelarna och nackdelarna med respektive OS, samt vilket borde jag använda....?

------------------
"På min tid hade vi inga stenar. Vi fick gå ner till bäcken och tvätta våra
kläder genom att banka dem med huvudet."

MatskMedlem sedan jan. 200122 inlägg

Hej!

Du ska självklart använda Windows 2000, det bästa operativsystemet MS gjort.
Passar perfekt ihop med ditt användningsområde.

MVH / Mats

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

w2k... för ditt ändamål och med dina prog

------------------
Ancilla, face mea laganum!

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Håller med ovanstående, kör Win2k helt klart. Det fungerar även för spel dock inte riktigt lika bra som 98an men som du sa så är spel inte något som den skall användas till ändå så.

PS:

Borland

Borland är inget program, det är ett efternamn (Frank Borland) och namnet på ett företag ;)
DS.

------------------
"Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad" - Socker-Conny

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Ingen tvekan om det, Windows 2000!
Själv var jag lite tveksam när jag skulle köpa dator i augusti förra året. Men Bender övertalade mig, och jag har aldrig ångrat det valet! :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Glömde det.
Välkommen till webForum Matsk! :)

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

MatskMedlem sedan jan. 200122 inlägg

Tack så mycket!

MVH / Mats

HallgrenMedlem sedan dec. 19991 606 inlägg

W2k!! MEN, precis som sgtpepper säger så går det spela, men tyvärr är de flesta spelen inte testade eller rättare sagt de stödjer inte w2k med TNT(2) korten. Kör själv TNT2 och måste därför köra win98(SE). Detta gör ju inget, men w2k är ändå att föredra. :)

Välkommen hit Matsk!

------------------
Forumledare, webForum

Välkommen Matsk!

Jaja, låter som om 2000 vore ett bra val. Man tackar...... :)

------------------

RockhoundMedlem sedan mars 200130 inlägg

Om du nu ska vänta tills sommaren skulle jag ta och isntallera windows nya os. WinXP.

Har själv testat det och kan bara säga att det är bra. En annat tips är OfficeXP som är på ingående. Det rockar helt klart

Fv02Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

tror nog att microsoft som vanligt ger ett rätt förmånligt erbjudande att skaffa win xp till mycket lågt pris om man har en hederlig win2k licens.

------------------
weeee!

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

hallgren

W2k!! MEN, precis som sgtpepper säger så går det spela, men tyvärr är de flesta spelen inte testade eller rättare sagt de stödjer inte w2k med TNT(2) korten. Kör själv TNT2 och måste därför köra win98(SE). Detta gör ju inget, men w2k är ändå att föredra.

Hm det där låter intressant, har själv inte hört om att det skulle vara något speciellt med TNT 2-kort och W2k, är det något särskilt du tänker på, har du sett någon bench eller liknande?

------------------

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

kör själv ett tnt2 i win2k och det fungerar utmärkt, tänk bara på att köra i opengl *inte* direct3d då direct3d är löjligt slött i win2k (gäller i övrigt direct3d, inte bara med tnt2 kort).

HallgrenMedlem sedan dec. 19991 606 inlägg

Reefer, förutom att man ibland ser system kraven på spelen att de inte är testade, (w2k) så kan jag inte köra typ HL (CS, DoD), plus så får jag prob. med andra spel när jah körde w2k.

Kan det vara en kombination mellan processor och 3Dkort?

------------------
Forumledare, webForum

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Reefer, förutom att man ibland ser system kraven på spelen att de inte är testade, (w2k) så kan jag inte köra typ HL (CS, DoD),

Jojo, krasst räknat är det bara ca 25% av spelen som är "garanterade" att funka på NT, dvs det står på kartongen att den funkar på NT.

Har också haft probbs med HL, när man ska ut till menyn så får man bara en svart skärm istället, och man måste köra trefingers-valsen för att stänga ner den, dock så funkar spelet att spela med, men jag har hört att om man laddar ner 1.1 uppdateringen (tror jag det var) från sierra så ska det probbset försvinna.

plus så får jag prob. med andra spel när jah körde w2k.
Kan det vara en kombination mellan processor och 3Dkort?

Tja, kan det nog vara, jag har VIA + AMD K-6 II + TNT 2, kanske ingen lyckad kombination för smärtfritt spelande i Windows 2000, dock så funkar det utmärkt i Windows 98.

------------------

"...the number of UNIX installations has grown to 10, with more expected..."

- Dennis Ritchie and Ken Thompson, June 1972

Kan någon förklara för mig alla fördelar som måste finnas med 2000 eftersom alla rekommenderar det?
.....eller kanske eventuella nackdelar?

....läste även om Windows XP i datormagazin, och det såg lovande ut!

------------------

[Redigerat av oelbal den 21 mar 2001]

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

det lilla jag sett om xp verkar inte lovande..

men nu var det win2k :)

för egen del tar win2k längre tid att starta *men* är grymmt stabilt, samt kan ändå köra nästan alla spel och program :)

phew!, glömde nästan, dessutom har win2k många fina features, tex bättre minneshantering samt man behöver inte starta om så ofta (tex om man ändrar ip nr etc)

... jag kan förresten köra HL (och CS) på min p233mmx med ett TNT2 men fps'en blir bara 10-15 så det är inget jag brukar göra (detta beror ju givetvis på processorn :) )

253 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
131 ms — hämta forumlista (db)
120 ms — hämta statistik (db)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)