Jag tror inte att den funktionen du efterfrågar går utan tredjepartsprogramvara.
NTFS har inte samma behov som FAT/FAT32 att defragmenteras även om det finns ett behov.
NTFS har inte samma behov som FAT/FAT32 att defragmenteras även om det finns ett behov.
Ööhh...va? har du kollat i disk-managern efter en installation av W2k?
NTFS har faktiskt en viss tendens att fragmentera mer än vad FAT32 har.
Jag känner till skillnaderna mellan dom båda filsystemen för att veta varför NTFS är mycket bättre i det långa loppet, men rätt ska vara rätt.
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
NTFS har faktiskt en viss tendens att fragmentera mer än vad FAT32 har.
En sanning med modifikation, det beror på vad du använder filsystemet till.
Men, vilket du då säkert vet, med tanke på den inbyggda indexeringslogaritmen i NTFS så är behovet mindre vad gäller defragmentering än för FAT32 eftersom NTFS-filsystemets prestanda påverkas mindre av fragmenterade filer än FAT32.
NTFS defragmenteras inte lika mycket som FAT, men som dom andra redan sagt så finns det ett behov...
Jag körde länge med Diskeeper under NT4 men nu när man kör win2k så tycker jag personligen att speedDisk från symantech fungerar bättre.
I dessa två program finns möjlighet att köra en defrag med tids inställning, kör själv min system partition varje natt, medans data partitionerna vars data inte ändras lika ofta bara körs varannan vartredje dag...
Och JA man märker skillnad, speciellt om man använt datorn mycket under dagen, och den känns slö på kvällen så är det som en ny installation på morgonen (nästan iaf) ;-)
------------------
MVH - C "Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund
I XP finns en speciell "defrag.exe" som kan startas med script/kommandotolksanrop och därigenom schemaläggas. Synd att du inte hade XP utan 2000 (i det här fallet).
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9