Har skaffat mej W2000 och försökt uppdatera från w98. Installationsprogrammet protesterar och säger att:
"En inkompatibilitet mellan videokortet och datorns moderkort har
upptäckts. På grund av detta kan datorn inte starta efter
uppgraderingen. Kontakta maskinvarutillverkaren om du behöver
hjälp.".
Jag har grafikkort AGP riva TNT2 och modrkortet GA-5AX med AMD processor 450Mhz. Någon som haft liknande problem?? har uppdaterat bios och drivrutiner men det verkar inte hjälpa???
w98 --> w2000
18 svar · 148 visningar · startad av tubeman
Har du testat med en "clean" install? alltid att föredra när det gäller Windows. :)
[r] och kollat så att din hårdvara stöds av Windows 2000? det gör du här;
http://www.microsoft.com/hcl
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!
[Redigerat av Reefer den 19 feb 2001]
Jo jag testade det från början. Hela installationen gick då bra men när datorn startades efter att den blivit klar med installationen så fick jag en svart skärm (stendöd ctrl-alt-del funkade ej) efter det att den vita "nu laddar jag windows 2000" skärmen...
oj vad otydligt det blev på slutet..
Jag menar givetvis att skärmen blev svart efter det att den vita skärmen med "nu laddar jag w2000" meddelandet visats klart..
Jag hittade ditt mobo GA-5AX på http://www.microsoft.com/hcl, det stöds inte av Windows 2000, du kan däremot ladda ner relevanta drivisar för mobot på tillverkarens hemsida, lägga dom på en diskett och sedan trycka F6 (om jag inte minns fel) när installationen startar (står nederst på skärmen när du kan göra det), och installera dom, och efter det fortsätta med installationen och se om han sväljer det. :)
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!
Jag måste altså installera den när w2000 installeras. Om jag gör en uppdatering, räcker det då inte att jag redan har den drivrutinen installerad?
Nej inte om drivrutinen är för win98, dessutom tror jag inte att Windows 2000 bryr sig om drivisarna som finns i windows/inf foldern, utan ersätter dom med sina egna, dvs utan stöd för ditt kort, dock inte 100 på det, här finns iaf drivisar som stöder Windows 2000 för ditt moderkort, testa med dom, och ja du ska göra det under installationen (i början) i enlighet med vad jag skrev tidigare :)
http://www1.gigabyte.com.tw/support/driver/ali_ide_356.zip
http://www1.gigabyte.com.tw/support/driver/ali_agp_169e.zip
packa upp och kör in båda två på olika diskettter, samt installera dom i början av win2k-installationen (tryck F6) bäst är om du ställer om i bios så att den bootar från CD:n, går smidigast.
------------------
[Redigerat av Reefer den 19 feb 2001]
tubeman
hur gick det med installationen?
------------------
Har inte gjort den ännu, kanske i eftermiddag.
Du tror altså att konflikten moderkort/grafikkort är löst genom att jag installerar dessa 2 drivrutiner för moderkortet vid start av w2000 installationen?
Tack för all hjälp förresten! :)
Har inte gjort den ännu, kanske i eftermiddag.
OK, den som lever får se, checka in igen efter det, och tala om hur det gick :)
Du tror altså att konflikten moderkort/grafikkort är löst genom att jag installerar dessa 2 drivrutiner för moderkortet vid start av w2000 installationen?
Jag tror och hoppas :e
Tack för all hjälp förresten!
Nämen äschdå, var så lite så :r
------------------
ytterligare en fråga...
filen ali_agp_169e.zip innehåller bara en exe fil. Vad ska jag då använda när w2000 installationen frågar efter drivrutiner??
hmm, testa att dubbel-klicka på den, kan vara en packad fil bara (alltså inte ett installationsprogram), eller högerklicka och välj "packa upp till" (om du har winzip installerad) :)
------------------
Nu funkar det =)
Var tvungen att fixa drivrutiner till grafikkortet också och intallera dem i felsäkert läge..
Nu ska jag bara försöka hitta drivrutiner till min gammla scanner också.. sen är jag nöjd!! :D
Härligt tubeman :)
Så den svalde alla drivisar från disketten i "F6-läge" vid början av installationen?
[r] att du behövde installera drivisarna till TNT2 kortet i felsäkert läge låter konstigt, jag har själv samma kort och Win2k defaultar till 800*600 efter installationen på sina egna drivisar.
[Redigerat av Reefer den 22 feb 2001]
Konstigt.. jo.. en del saker kan man helt enkelt inte förstå sej på..
Han svalde bara den 2:a av de 2 drivrutinerna i början av installationen. Den första av dem fick jag göra på samma vis med som med jag gjorde med TNT drivrutinerna..
Men nu verkar det rulla på bra allafall!! :)
[Redigerat av tubeman den 22 feb 2001]
Men nu verkar det rulla på bra allafall!!
Suvve :) du kan ju dock göra ett litet test för att se om han har hittat och identifierat AGP-porten ordentligt
start/kör >> dxdiag <enter>
under fliken "bildskärm" i fältet "DirectX funktioner" ska det stå "AGP-funktion: Aktiverad"
------------------
ok och du har installerat ali agp-drivisarna?
då återstår nog bara att ladda ner och installera SP1 och se om det blir någon förbättring, finns här;
http://www.microsoft.com/windows2000/downloads/recommended/sp1/x86Lang.asp
eftersom win2k inte har stöd för ditt moderkort från början, så skulle jag misstänka att det kan bli bättre om du stoppar in den, pröva dock först med ominstallera agp-drivisarna :)
------------------