webForumDet fria alternativet

Hårdisken mindre än den är

Windows

17 svar · 186 visningar · startad av SDCd

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg
Frågan#1

Har ett problem med en av mina hårddiskar. 30GB. Jag har haft den till att prova lite Linux på den och då har det fungerat. Så tänkte jag att jag skulle partitionera om den och köra WINNT på halva.
Körde Fdisk och tog bort de olika partitionerna som jag skapat för Linux. Då minskade plötsligt storleken på Hårddisken til 14GB. Tänkte att det blev nåt knas och avslutade Fdisk och startade om. När jag återigen tittade på Hårddisken fanns det bara 8GB kvar.
Beror detta på en fysisk skada på hårddisken eller har jag "slarvat" bort utrymme? Några tips hur jag skall gå till väga för att tvinga fram det förlorade utrymmet?
Bökigt att vara trångbodd...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hej SDCd och välkommen till webForum!

Vilken FDISK har du kört? Den som levereras med DOS/Windows?

En forumledare på tå! Det gillas! Tack för det varma mottagandet!

Jo nog är det så att jag kör den Fdisk som är med Win98 (Kör detta OS på min andra HD.). Har rotat runt bland inläggen här på forumet och funnit en del negativa vibbar när det gäller Fdisk.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

fdisk klarar inte av att ta bort linux partitioner, använd linux eller windows nt:s- installationsprogram för att ta bort dom, sedan avbryter du installationen ;) :e

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

Jag provade att köra fram till partitioneringsdelen på Linux installationen men där såg jag också bara 8GB.

Har du skrivit om diskgeografin på en disk någon gång?
Om inte annat är det nog dax att börja. ;)

Jag rekommenderar något av FDISK-verktygen från Linux eller motsvarande *nix-kloner.

Innan dess kan du ju testa att köra den odkumenterade switchen "FDISK /mbr".

[Redigerat av Rikard den 20 feb 2001]

Diskgeografin? Man lär sig nåt nytt varje dag... Vad innebär detta?

Problemet kvarstår...
Jag har tagit bort hårdisken ur BIOS, lagt till den igen, skrivit in tillverkarens specifikationer. Ändå hittar datorn bara 8GB.
Detta XFdisk som det pratas om här och där, nån som har en länk till download för detta?

Hittade en länk till en download.
Ibland blir man biten av latmasken...

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Annars kan du ju laja med debug.exe och radera hela startsektorn manuellt... så här

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Hur har det gått? Behöver du mer hjälp? :)

Fortfarande knas... Kom dock på nu att jag bara kört Fdisk /MBR på C: (den HD jag har WIN98 på, där jag la LILO-boot). Skall prova att göra det på D:.

Kan det vara så att det är en fysisk skada på HD som gör att jag inte har tillgång till allt utrymme? Borde man inte få felmeddelande då?

Njae, jag tycker inte att det låter som en fysisk skada... men visst - jag är ju ingen expert på hårddiskar. :)

Nu är jag inte särskilt bevandrad vad gäller Linux FDISK-verktyg - jag kör FreeBSDs emellanåt, inte Linuxs.
Men, om du har tillgång till FreeBSDs bootdisketter (går förmodligen alldeles utmärkt med Linux också) så är det relativt enkelt att komma åt disken och därigenom få klarhet i om det är ett fysiskt fel eller inte. Med hjälp av det verktyget kan du även skriva om diskgeografin. :)
(Hmm.. det var så länge sedan jag behövde göra det så jag kommer inte ihåg vad det heter på rak arm... ;) Jag kollar vid tillfälle.)

Ett sätt är med hjälp av Linux (det finns säkert andra sätt också) inspektera startspåret. Detta genom att starta en nyinstallation av Linux. I början startar fdisk och man kan där se hur det står till och ändra i diskgeografin. Efter det avbryter man installationen med resetknappen, tar ut cdrom, disketter m.m.. och om man nu ändrat i partionstabellen så formaterar man med hjälp av det OS man nu vill installera eller redan har installerat.

------------------

[Redigerat av PeW den 22 feb 2001]

Som jag skrev tidigare så provade jag att köra fram till partitioneringsdelen på Linuxinstallationen. Där kunde jag bara se 8GB. Dessa 8GB är ingen partition, utan kallas bara för "Empty space". Detta även när jag kör Fdisk från Win98. Kan inte få någon partitionsinformation då det verkar vara "orört område".
Även i BIOS står disken som 8GB, även fast jag skriver in fabrikantens spec på disken. Finns det inget sätt att "tvinga" datorn att titta på hela disken för att få reda på om det är nån fysisk skada på den? Har provat att göra en partition av hela utrymmet (8GB) och sen köra en scandisk, men då verkar allt vara hej okej.

Hur gör jag för att köra Fdisk /MBR på en annan disk än den jag bootar från. Eller är jag helt ute och cyklar? Finns MBR bara på C:?

Partionsinformationen för hela rasket finns på masterdisken. Om du har döpt den till c:, d:, e:, f: ..... osv spelar ingen roll då informationen om partionerna ligger på de allra första 512 bytena på hårddisken. Denna information är till för BIOS. Efter detta kommer c:, root, eller något..
Så med fdisk /mbr körs bara de första 512 bytena.
Men om inte ens BIOS kan hitta rätt så kan inte fdisk det heller.
Du kan prova är att köra autodetect hdd i biossetupen. Alternativt kolla efter om OnTrack har en programvara för din hårddisk. Troligen kan du där hitta ett program som fixar detta åt dig.

------------------

Ville bara tala om att jag lyckats bota min hårddisk-demens :)
Jag skapade en partition och installerade WINNT på den. Installerade mitt nyinköpta Partitionmagic, och vips så såg jag helt plötsligt hela hårddisken.
Det man nu skulle vilja veta är, varför detta kunde uppstå? Eftersom det inte fanns nåt specificerat filformat på hårdisken verkar det märkligt att jag inte kunde se nåt från Win 98. Inte ens med XFdisk från WINNT partitionen kunde jag se allt utrymme.
Får jag svar på detta skulle jag bli glad!
Är för övrigt mycket tacksam för alla tips och uppmuntrande tillrop. Återkommer säkert när jag nästa gång slagit knut på mig själv.
Tack för denna gång!

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)