webForumDet fria alternativet

SCSI-CDROM-stöd från win98 bootdiskett

4 svar · 308 visningar · startad av slure

slureMedlem sedan jan. 20015 inlägg

Thjena

Har en SCSI-CD och vill konfigurera startdisketten. Installerade SCSI-drivrutinerna (Tekram DC-395 UW/F) för DOS och kopierade inställningarna som skrevs i config.sys och autoexec.bat till startdisketten. Kopierade över drivrutinerna och ändrade sökvägar och logiska enheter.

Resultatet är att SCSI-controllern hittar CD:n, men vid starten av datorn får jag felmeddelandet "felaktigt kommando eller filnamn"

Jag har ändrat många olika saker fram och tillbaka. Bl a vill DOS-installationen använda en drivrutin som heter MSCDEX istället för den som bootdisketten söker: MSCD001. Helt obegripligt eftersom det inte finns någon MSCD001 någonstans..?

I config.sys på startdisketten referas till D:MSCD001 för ASPI, men Dos-installationen skrev: C:\DC3X5\MSCDEX /D:CDROM0 /L:F /M:12 i autoexec.bat.

Men framförallt undrar jag vad som bara inte stämmer.

------------------
slure

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Redigera AUTOEXEC.BAT enligt följande:

Om det står ECHO OFF lägg till "@" framför så det ser ut så här istället:
@ECHO OFF
samt lägg till
PAUSE
sist i filen.

Detta gör att du ser vilka rader som körs och vad som orsakar "Felaktigt kommando eller filnamn".

Välkommen till webForum slure!

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Bra att veta.

Slutligen löste sig problemet. Lyckades faktiskt finna svaret hos microsoft.com.

Så nu kan det krascha!

------------------
slure

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Vill du lägga in hur du gjorde här ?
En kompis jag brukar vara support till har scsi men det har jag inte själv så lite "kött på benen" hade inte skadat :)

------------------
// Niklas

Nicrosoft, inte full,,, beutifull.

Det är lite omständigt, men går trots allt att göra.

Börja med att installera SCSI-kortets drivrutiner för DOS. Då vill antagligen installationen veta var Windows har drivrutinen MSCDEX.exe. Efter omstart har det blivit konflikt mellan Windows och DOS, så REM:ma de nya raderna i Autoexec.bat och Config.sys. De behövs inte mer om du inte vill köra SCSI-CD i rent DOS-läge, men behåll dom så länge för där står vilka nya filer som är intressanta.

Öppna en startdiskett, ta bort IDE-controllern OAKTechnologies så att du får bättre plats (ev kan du ju också ta bort F-DISK). Kopiera över MSCDEX.EXE och de två filerna som skrivits i config.sys. De borde heta något i stil med *CD.sys och *ASPI.sys beroende på tillverkare.

Gå till DOS-prompten och öppna config .sys på startdisketten. Där finns under [CD] en radda med device=*.*. Ta bort "device=Oaktechnologies /D:MSCD001". Skriv in dina nya devicies, typ "device=*CD.sys /D:MSCD001" och "device=*ASPI.sys".

(/D: är inte någon enhet, utan en switch till MSCDEX som betyder driver). MSCD001 är bara ett namn, kan bytas mot vad som helst bara du är konsekvent. Numreringen är till för om du har fler än en SCSI-enhet.

Öppna autoexec på disketten. Om det redan finns en rad som innehåller MSCDEX.exe, sätt REM framför den. Skriv, sist efter div kommandon men före :eRROR, eller allra sist: "a:\MSCDEX.exe /D:MSCD001".

Otroligt men klart.

------------------
slure

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)