webForumDet fria alternativet

Vad har jag för processor? ;o)

19 svar · 631 visningar · startad av Q

QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg

Fick just en ny burk på (det tillfälliga) jobbet.
255 Mb internt tycker vi om :), men jag funderar på vad det är för processor.

Systeminformation under Start - Program - Tillbehör är borta (jäkla sysadmin), kan man peta igång det via Kör?
I Systemegenskaperna står det
x86 Family 6 Model 8 Stepping 6

Nån kunnig besserwisser därute? ;)

------------------
To be or not to be - that's not a question!

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

För en exakt info, kan du ju kolla i BIOS setupen ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Skulle inte förvåna mig om de har nåt password till bios - på Telia får man nog inte pilla med burkarna hur som helst... ;)

------------------

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Det står väl när datorn startar? Här står det iaf Pentium III 800 MHz :=)

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

winmsd

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Och där hittar du något som ser ut så här:

Processor x86 Family 6 Model 5 Stepping 2 GenuineIntel ~450 Mhz

Följd fråga vad betyder Family, Model och stepping ?

------------------
MVH
/C
"The only source of knowledge is experience"
- Albert Einstein

Q259611

Saxat från Intels hjälpfil:

Family Message
This classification indicates the Intel microprocessor generation and brand. For example, Family 6 (sixth generation) Intel microprocessors today include Intel Celeron(TM), Pentium(R) II, Pentium II Xeon(TM), Pentium III and Pentium III Xeon processors. Family 5 (fifth generation) includes the Pentium processor and the Pentium processor with MMX(TM) technology. The current Intel Pentium 4 processors have a Family value of "F" (hexadecimal).

This information can be useful for an end user if validating information from the “Quick Reference Guide” that is available for the specific family of your processor.

Model Message
The “model” number identifies to Intel the microprocessor’s manufacturing technology and design generation (e.g. Model 4). Model number is used along with family to determine which specific processor in a family of processors that your computer contains. This information is occasionally needed when communicating with Intel to identify the particular processor.

Stepping Message
The “stepping” number indicates design or manufacturing revision data for production Intel microprocessors (e.g. Stepping 4). Stepping is used to indicate a “revision”. By using unique steppings, it facilitates change control and tracking. Stepping also allows an end user to identify more specifically which version of the processor their system contains. This classification data may be needed by Intel when trying to determine the microprocessor’s internal design or manufacturing characteristics.

[Redigerat av Rikard den 12 feb 2001]

NOTE: For successful installation and use with Windows NT, the user must have system administrative rights.

Sket sig, jag tror inte jag har det på Telia... ;)

I W98 heter det msinfo32.exe - finns det ingen motsvarande i NT?

------------------

Det finns en version som du kan köra från boot-diskett också... :)

Det finns inget sätt att kolla det inifrån NT? Tror jag får en del frågor om jag sitter och fipplar med ett dosprogram på Telias kundtjänst... :e

------------------

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad är det för en burk då? Står det inget om den på själva burken menar jag, märke och liknande kan ge viss vägledning.

Har du funderat på att fråga administratören? :e

Hörrö Peter, du borde känna mig tillräckligt väl för att veta att en så enkel sak har jag redan kollat! Vad tror du om mig - att jag är född i Borås? :e

Rikard: Administratören? Jovisst, jag mailar admin@telia.se och frågar - han borde ju ha koll på alla miljarder datorer inom vårt lilla företag... ;)

Men det där winmsd var effektivt, där står det
x86 Family 6 Model 8 Stepping 6 GenuineIntel ~865Mhz

Om det stämmer är den snabbare än jag trodde! :)

------------------

Jo men självklart gör jag det men vad jag menade var att det står inte på dom burkarna som jag tror att ni har och eftersom jag har ständiga case om sånt så hade jag kunnat lägga med en liten fråga om ditt serienummer till dom.

RossifumiMedlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Va faan! Har inte du då en 833Mhz som ligger och toppar på 865Mhz eller finns det 866:or?

På min står det 928Mhz, fick ett långsamt exemplar ;)

------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho

På den gamla burken stod det i klartext precis vad som fanns innanför skalet, men Compaq verkar vara lite mer hemlighetsfulla.
Det enda som står på baksidan är att den går på 220V. ;)

------------------

Då börjar vi komma nånstanns iaf till slut. Bak på burken så har du en streck-kod där du har en 12-teckens id-kod. I den koden finns all info som jag behöver ha, maila eller icq'a den till mig så löser jag resten.

Kom precis på att jag kan göra det ännu enklare för dig. Ring Compaq support själv och fråga vad som finns i en burk med det serienumret. 08-730 01 57

Nä, på baksidan finns inget sånt, men på ena sidan ser jag nån liten lapp. Nu sitter burken fastlåst så jag inte ser vad som står, så det verkar kört i alla fall.
Men jag börjar tro på det där med 865 MHz - den är snabb som fanken! Jag har 10 program öppna, totalt 15 fönster, och det är inte en tillstymmelse till seghet. :)

------------------

MagnusMedlem sedan dec. 1999252 inlägg

start > kör > dxdiag ;)

------------------
Magnus

Jodå... så är det.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)