tubemanMedlem sedan feb. 200149 inlägg
Partionerade nyligen min hårdisk, ville ha två partitioner istället för en och detta gick problemfritt. Installerade därefter w98 igen på den nyformaterade partitionen C.
Efter detta så kan jag ej starta windows mer än i felsäkert läge. Antingen låser det sej helt enkelt eller så (om jag försöker starta windows från dos) säger datorn att himem.sys saknas i windows mappen (vilket den inte gör) eller så får jag upp blåskärm där det står att "VFAT enhetsinitiering misslyckades, en enhet eller resurs som krävs av vfat saknas eller är inte tillgänglig. det går inte att fortsätta ladda vfat, systemet avbröts"
Det undrliga är.. att jag kan starta datorn problemfritt OM det finns en CD i CD-spelaren (vilken skiva som helst).. konstigt tycker jag.. tar jag sedan ur skivan väl inne i windows så låser sej allt och man måste starta om..
Mycket tacksam för svar!!
/Stefan
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Hej tubeman och välkommen till webForum!
Jag skulle rekommendera dig att titta på följande artiklar på technet:
Q190110
Q139063
Q178947
I någon av de artiklarna borde du kunna finna en lösning på ditt problem.
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
[Redigerat av Rikard den 19 feb 2001]
Tack Rikard, det hjälpte på så vis att blåskärmen slutat dyka upp! men det stöesta problemet kvarstår. Jag kan altså inte starta upp windows (felsäkert funkar) utan att det finns en skiva i cd:n, tar jag ur skiva under drift av windows så låser sej hela burken och man måste göra omstart...
:(
suck...
Sitter lite "tajt" till så jag hinner inte hjälpa dig med kompletta länkar, men sök efter:
Q192713
Q186367
Q239700
Q242534
på http://search.support.microsoft.com/kb/c.asp
Skulle inget av ovanstående hjälpa tror jag att du får börja specificera problemet något noggrannare. Vilket version av OS? Vilka applikationer är installerade? Vad sitter det för hårdvara i? Antivirusprogramvara? m.m. :)
Denna rad hade skrivits in i AUTOEXEC.BAT filen:
MSCDEX /D:MSCD001
Tog bort den och nu går datorn att starta normalt igen...??
Den har med dos-drivrutinen för CD-stödet att göra. Det är inget Windows behöver, men är bra - om vill ha CD-stöd vill säga - när man startar datorn i DOS-läge. :)
Hur kan det då komma sej att den ställde till sådana problem för mej??
Problemet försvan ju faktiskt nät jag tog bort raden.. :q