webForumDet fria alternativet

DOS-fråga

4 svar · 199 visningar · startad av spango

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Jo... jag har skrivit ett script (i python, men det spelar ingen roll) som jag hade tänkt använda för att sparka igång javatolken när man dubbelklickar på en *.class-fil.
Vanligtvis kör man igång java så här:
java KlassNamn -classpath C:\blah;I:\klasser
Då letar den efter filer i sökvägarna i classpath, och först och främst KlassNamn.class.
Alltså måste jag plocka fram klassnamnet ur filnamnet, vilket kräver lite programlogik, därav pythonscriptet. För att kunna starta scriptet med filnamnet för den klass jag vill starta som parameter. (För er som inte vet hur java är uppbyggt, så utgörs ett program av en eller flera klasser som ligger i varsin .class-fil.)
Jag associerade sålunda .class-filer med en batfil som ser ut ungefär så här:

python mittscript.py %1

So far so good. Men bat-filerna körs ju i dos, och dos anser ju att ett bra filnamn består av 8+3 bokstäver, vilket betyder att filnamnet som kommer till pythonscriptet som parameter blir nåt i stil med C:\biblio~1\klassn~1.cla i stället för C:\Bibliotek\KlassNamn.class. Finns det något sätt som man kan säga åt Windows eller dos att inte kapa filnamnet på, så att %1 blir hela det långa filnamnet?

------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Går inte det att ställa in under avancerade inställningar för filsystem? Jag sitter inte med Win98 så jag har lite svårt att testa. :)

Du borde komma åt det genom att högerklicka på "This Computer" och välja egenskaper. :)

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Det finns inget enkelt sätt att ändra det på i Win98, men om man laddar ner och installerar X-setup som finns här;
http://www.xteq.com/downloads/download.mv?name=xset&url=ftp://ftp.simtel.net/pub/simtelnet/win95/util/xqxset57.zip

...så har du under filesystem/win9X/ME options, ett val som heter "DOS filenames with ~" dvs man kan ta bort skapandet av 8+3 filnamn men VARNING! VARNING! det ska du bara göra om du är helt säker på att du inte behöver 8+3 namn, det finns en hel del som kan balla ur pga av att man tar bort den funktionen.

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Äh, då är det enklare att fortsätta köra med kommandoraden. Men tack ändå.

------------------
Crying tears of lead
spangoman - back from the dead!

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Spango

Men sk*t ner dig då ;) :) :e

------------------

Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!

122 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)