webForumDet fria alternativet

Over limit

5 svar · 245 visningar · startad av Kim

KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Jag har litet tråkigt problem. Det är så att jag inte kan köra några spel längre.
Jag har tidigare spelat Colin McRae men när jag nu startar detta spel (och även Pro Boarder) så kommer det upp en ruta där det står "OVER LIMIT". Rutan ligger uppe ett par sekunder och försvinner sen varvid skärmen blir alldeles svart i ett ungefär två sekunder.

Detta har inträffat sen jag installerade min nya hårddisk i höstas. Numera har jag alltså de båda hårddiskarna på samma flatkabel samt CD-brännaren och CD-spelaren på samma kabel.

Någon som vet varför Windows reagerar så här? Eller är det inte Windows? Flytta i såna fall tråden till ett lämpligare ställe.

------------------
ända mot ända kan ingenting hända,
men vänder man på steken, blir det allvar i leken

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Senaste drivisarna för ditt moderkort, grafikkort och ljudkort installerat?

DirectX?

------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]

Det bör inte vara fel på drivrutinerna till ljudkortet och grafikkortet eftersom det har fungerat förut. DirectX finns.

Jag kommer alltså in i spelet. Men det är då som det slår till med "Over limit".

Men i samband med hårddiskinstallationen så var jag tvungen att uppgradera BIOS eftersom mitt dåvarande inte hade stöd för så stora diskar.
Kan det vara där som det spökar? Kan det vara så att jag måste uppgradera drivisarna till moderkortet?

Jaja, tack för hjälpen i alla fall. Jag ska kolla upp det. :)

------------------
ända mot ända kan ingenting hända,
men vänder man på steken, blir det allvar i leken

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Kolla i BIOS har du eventuell BIOS Shadowing påslaget, stäng av det likaså för eventuell grafikhantering.
Pröva även att ställa om UDMA-100 till DMA-66.

Vad innebär BIOS shadowing, UDMA-100 och DMA-66?

------------------
Jag är hellre rik än dum

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)