frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg Jag körde Scandisk under win 98 på en väldigt nerkörd disk på grund av att jag misstänke grova fel (visade att jag hade mycket mer ledigt än vad jag hade).
Jag hade rätt, det var mycket fel men det stod att scandisk fixat alla problem.
Jag kollade om minnet verkade rätt och det var det, så jag tänke att det skulle vara lika bra att köra en diskdeframentering när jag ändå är igång och "städar".
När den var klar så försökte jag starta ett program, men det gick inte. Fick meddelande om att filen någonting:2662 inte fanns.
Så var det inte innan jag "städade"!
Så jag testade att öppna flera program och ungefär hälften av mina program är förstörda! Dom går inte att starta på grund av att massa olika filer fattas.
Jag har installerat om en del program men de flesta klagar fortfarande...jag tror att det är vissa windows-filer som saknas.
Jag har en massa konstiga filer med filändelsen chk under c:, har dom nått med saken att göra? Jag hade dom inte där innan och dom är rätt stora, en del är över 10mb.
Är det formatering som gäller eller?
Har någon annan råkat ut för det här? Jag har nämligen alldrig hört talats om det...
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg .chk är delar av fil-systemet som scandisk inte har kunnat laga och därför lägger där utifall att du själv vill göra något med dom, dom kan du kasta.
jag har inte råkat ut för det du beskriver, men vet andra som har det, jag skulle nog formatera hela disken och installera win98 på en fräsch partition, verkar som den där installationen har funnits där ett tag och blivit lite "grötig"
fysiska fel på driven kan ju inte uteslutas, du kan ju boota om till DOS-läge och köra scandisk med fullständig ytkontroll, men om du har en stor disk så tar det ganska lång tid.
men som sagt, annars är det ju format c: och ominstallation som är patentlösningen för win9X ;)
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!
frontMedlem sedan aug. 2000380 inlägg Tack för svaret.
Då blir det väl formatering nu igen.
Det var faktist bara en månad sen jag formaterade disken men jag har använt den välldigt ofta ;)
Det där med att boota i DOS-läge får nog vänta för datorn stänger av sig när jag försoker att starta datorn i ms-dos-läge :(
Jag vet inte varför men så har det varit sen jag installerade windows.