Vad är egentligen minimumkravet på en dators kapacitet om man skall köra 98.
Tänkte slänga in det på min gamla burk jag har stående...
------------------
Rrreeeeeeeeesssspekt
11 svar · 282 visningar · startad av oelbal
Vad är egentligen minimumkravet på en dators kapacitet om man skall köra 98.
Tänkte slänga in det på min gamla burk jag har stående...
------------------
Rrreeeeeeeeesssspekt
Minimikraven för Windows 98 är;
A personal computer with a 486DX 66 megahertz (MHz) or faster processor (Pentium central processing unit recommended).
16 megabytes (MB) of memory (24 MB recommended).
A typical upgrade from Windows 95 requires approximately 195 MB of free hard disk space, but the hard disk space may range from between 120 MB and 295 MB, depending on your computer configuration and the options that you choose to install.
A full install of Windows 98 on a FAT16 drive requires 225 MB of free hard disk space, but may range from between 165 MB and 355 MB, depending on your computer configuration and that options that you choose to install.
A full install of Windows 98 on a FAT32 drive requires 175 MB of free hard disk space, but may range from between 140 MB and 255 MB, depending on your computer configuration and the options that you choose to install.
One 3.5-inch high-density floppy disk drive.
VGA or higher resolution (16-bit or 24-bit color SVGA recommended).
MSN, The Microsoft Network, Windows Messaging, or Internet access require a 14.4 bits per second (bps) modem (28.8 or faster recommended).
Vilket går att läsa här;
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q182/7/51.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=1
PS. En dator med P 233 och 64 MB RAM så flyter Windows 98 på ganska bra -mindre "krut" än så skulle jag inte vilja rekommendera! .DS :e
------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]
[Redigerat av Reefer den 29 jan 2001]
win95 fungerar på en 486/33dx med 8 mb ram. har för mig att det går även på en 386:a men är inte säker...
Win95 fungerar på en 386:a (problemet är ju att de flesta 386:or inte har tillräckligt mycket RAM). Back in the day såg jag på när min kusin installerade Win95 på sin gamla 386 (med disketter :e).
Windows 9x/2k är dock väldigt långsamt på allt tidigare än en P133 med 16 mb RAM (där går smärtgränsen IMHO)... Fast det kanske bara är för att jag är så van vid min nuvarande dator :p
[Redigerat av Muzzafarath den 30 jan 2001]
Jag har sett win95 på en 33 mhz/4 mb ram, bärbar. Det ni.. :e
------------------
webmaster resources
En dator med P 233 och 64 MB RAM så flyter Windows 98 på ganska bra
Heck, på min P75 med 40Mb RAM flyter win98 på bra :e
------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.
Casca >> Nu vill inte jag vara den som säger detta va, men ifall du tycker att W98 flyter på en P75... VAKNA ;)
Tycker att ME är lite väl slött ibland på mina 2 datorer (PII450Mhz / PIII933Mhz), så en P75 vore ju outhärdligt...
Muzzafarath >> ME / W2K går väl inte ens att installera på ngt annat än P166 och uppåt :q
------------------
"I have to return some video tapes" - Patrick Bateman, American Psycho
[Redigerat av Rossifumi den 30 jan 2001]
casca
Heck, på min P75 med 40Mb RAM flyter win98 på bra
humm? köp en säg; dator med P II 450 (ganska billig idag) med 128 MB RAM och installera Win98 på den, så kommer du att se ljuset! ;)
muzzafarath
Systemkravet för Win2kpro är en P 133 och för ME en P 150, hur f-n man lyckas installera resp OS på nåt mindre än så skulle jag bra gärna vilja veta! :e
------------------
Du har ändrat muspekarens position på skärmen, för att ändringarna ska träda i kraft måste du starta om din dator -vill du starta om din dator nu?
[JA]****[NEJ]
Muzzafarath >> ME / W2K går väl inte ens att installera på ngt annat än P166 och uppåt
Hmm, kanske det (fast som Reefer säger så är minimikraven för Win2k Pro en P133)... Vad jag menade var att för 9x serien går smärtgränsen vid en P133 (IMHO), för Win2k är det nog högre, eller åtminstone samma :p
humm? köp en säg; dator med P II 450 (ganska billig idag) med 128 MB RAM och installera Win98 på den, så kommer du att se ljuset!
En Pentium II? Aldrig i helsiket! :e
Blir dock ett sprillans nytt hemmabygge i mars, duron@700-750mhz, 128 mb ram, 30 gig 7200rpm m.m :D
Vad jag menade var att Win98 faktiskt fungerar rätt smärtfritt på min P75:a, fast hur jättesmidigt det är att sitta med tio proggz och lyssna på mp3s samtidigt lämnar jag osagt :e
------------------
Rökare är som vanliga människor, fast inte lika länge.
[Redigerat av casca den 30 jan 2001]
Jag har varit med och installerat Win95 på en 386sx på 25 Mhz med 4 Mb RAM från disketter... HDn hade 104 Mb. Gick fin fint... ;)