DavidaMedlem sedan okt. 2000219 inlägg Jag installerade Nero v 4 (cd-brännarprogram) i windows 2000 och försökte därefter köra det utan att starta om datorn. Det startade inte. Nu när jag startar datorn är det nån inställningsfil som ligger igång och gör att jag inte kan starta datorn, det blir ett s.k. stoppfel. Det hjälper inte ens med felsäkert eller felsökningsläget. Det står att man kan säga till i bios att deaktivera shadowing och caching, men eftersom jag kör en bärbar IBM Thinkpadd modell 600 (300MHz) så finns inte detta alternativet. Kan man boota m.h.a. startdisketterna?
TACK PÅ FÖRHAND!!!!
------------------
if user="David Altefur" then
Response.write "Tack på förhand"
End if
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Det blir till att köra repair från Win2k-skivan, enklast att bara boota upp den (om din BIOS stöder detta, och det borde den) och sen välja repair!
Det här kan man läsa om Nero på ahead:s site;
Which Nero Releases supports Windows 2000?
The first Nero Release which supports Windows 2000 is Nero 4.0.8.3.
Please download the latest Nero Demo if you use an older
Nero Release.
Nero 5.0 works under Windows 2000.
Alltså *MINST* problem med version 5 och uppåt!
Hade samma problem. La in Nero 4, óch sen ville inte datorn starta. Men har dock för mig att det stod vilken fil de va som krånglade, och eftersom jag kör dualboot med win 98, så gick jag bara in i 98:an och tog bort den felande filen...
Installera Nero 5 sedan..så är problemet löst...
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Ja men det går bara om man har installerat Win2k på en Fat32 partition -vilket man inte ska göra ... ;)
Det vanliga är att man kör NTFS för Win2k, och då måste man köpa särskilda program som tillåter Win98 att läsa/skriva på en NTFS partition, om man vill mickla med filer i Win2k från Win98! :)
PS. Ett mycket bra tips för ALLA Win2k användare är att installera Återställningskonsolen, stoppa in Win2k-CD:n, öppna kommandotolken,<D:> gå till mappen i386, skriv "winnt32.exe /cmdcons" en ruta poppar upp som frågar om du vill installera den, svara ja, sen när den är klar så har den lagt sig i Win2k:s bootmeny som ger en särskild uppsättning kommandon/verktyg för att reparera/återställa din Win2k installation!
(ie samma som om man väljer "repair" från CD:n, men mer praktiskt iom att du slipper CD:n) .DS
Utdrag ur Win2k hjälpen;
Ett kommandoradsgränssnitt som använder en begränsad uppsättning av administrativa kommandon som är användbara när en dator ska repareras. Med Återställningskonsolen kan du t ex starta och stoppa tjänster, läsa och skriva data på en lokal enhet (inklusive formaterade enheter för NTFS-filsystem), reparera MBR (Master Boot Record) och formatera enheter. Du kan starta Återställningskonsolen från Windows 2000 installationsdisketter eller använda kommandot Winnt32.exe med växeln /cmdcons.
Se även MBR; NTFS-filsystem; tjänst.
[Redigerat av Reefer den 22 jan 2001]