webForumDet fria alternativet

inbyggd modem

8 svar · 219 visningar · startad av prls

prlsMedlem sedan jan. 2000352 inlägg

Hej,
jag har en dator fr Packard-Bell, modell PII 450 STOC, som har en inbyggd modem. Som ni kommer ihåg har jag formaterat "burken" och installerat winME, engelskspråkig ver. Efter installationen får jag frågetecken och utropstecken på: "PCI communication device" - jag antar att detta är den inbyggda modemet - eller?.
Det har inte varit ngt problem hittills då jag har nätverkskort och uppkopplad via UPC - som funkar. I natt försökte jag koppla upp mig till tele2´s modempol, så jag "pluggade in" modem jacket igen - lyckades dock inte få ordning på modemet.
Kan man installera en extern modem fast jag har ett internt?

jag försökte installera ett modem fr listan, men funkade ändå inte att ringa upp - fast windows svarade att modemet funkar.

Hoppas på hjälp från er som är mer kunniga på windows än undertecknad

------------------
/Peter

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Japp, man kan köra med externt trots att man har internt.

När det gäller drivrutiner skulle jag tro att du har missat att installera "PCI-bridge". Kolla på Packard-Bells hemsida om du inte kan hitta några "schysta" drivrutiner där. :)

stämde att det hade med interna modemet?

------------------
/Peter

Jag förstod inte riktigt vad du menade nu, men om du avsåg om PCI-bridge har med det interna modem att göra så är svaret: ja, synnerligen troligt.

Nu går jag dock och lägger mig... så om du har fler frågor får de vänta till imorgon, eller så får någon annan ta vid.

*stämplar ut* ;)

BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Öppna datorn och titta på modemet för att se vad det heter (troligen MDP3858V-WE), det finns drivrutiner till det här http://www.pbnec.nl/support/drv/cat131.html

/j <- expert på PB datorer.

[Redigerat av Batboy den 16 jan 2001]

Batboy - tack för länken, hittade vad jag sökte där;-)
Nästa problem - i vanliga fall är jag uppkopplad via nätverkskort (Ethernet), men nu vill jag TILLFÄLLIGT bli uppkopplad via tele2. Hur löser jag detta praktiskt?

------------------
/Peter

Skapa en ny fjärranslutning!
Ring upp vid den! :)

/R

det gör inget om jag samtidigt är uppkopplad till chello? Eller skall jag dra ut dem kabeln?

------------------
/Peter

Nope, det spelar ingen roll. Så länge du inte har några inställningar i Internet Explorer i stil med "proxyserver". :)

Jag kör så själv emellanåt. :)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)