KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Trodde jag botat problemet med att få sirap i makineriet genom att lägga till 128 Mb RAM till men icke... lite vanligt slösurfande medförde att 30% systemresurser tycker det är lite irriterande...
Jag har inte så mycket annat igång i bakgrunden samtidigt bara det vanliga som ICQ och antivirus.
Någon som har något tips på hur jag ska slippa sirap i framtiden?
Det övriga i burken är:
Celeron 333 MHz på ett Asus P2B
SiS 6326 8Mb AGP-grfikkort
192 Mb RAM totalt
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Det låter i sådant fall snarare som om du har en minnesläcka någonstans. Vad har du för applikationer installerade, och i första hand, vilka är igång vid normal användning?
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Vad som kan vara igång är:
några Fönster med Netscape (ver 4.73) 2-5 st
Netscapes Mail notification.
En mapp eller två öppnad via den här datorn.
Så här ser det ut om jag trycker CTRL-ALT-DELETE http://hem.passagen.se/kloes/wfimages/ctrl_alt_del.jpg vilket motsvarar 76% ledigt systemresurser
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Tyvärr är det inte allt för ovanligt med minnesläckor i Netscape. Jag vet dock inte hur det är i den version du har.
EM_EXEC... var har jag sett det förut?
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg em_exec tror jag är för att få min lilla Logitech råtta att scrolla och så... brukar iaf komma upp efter man installerat drivisarna till den :)
r
Netscape 4.73 är mycket bättre än de andra i 4.7x serien vad det gäller stabilitet iaf
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
[Redigerat av Klös den 06 jan 2001]
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Det är Netscapes fel..
*hade samma problem ända tills han bytte över till IE*
------------------
mk.st
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Matti din förrädare ;) jag skulle aldrig överge Netscape så det verkar som om jag får leva med att minnet tar slut ibland :(
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Testa MemTurbo 2, den gör gott: http://www.memturbo.com/
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Bengan :D Memturbo verkar vara det jag ville ha
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
Tack Bengan
MemTurbo gorde även susen hos mig. :e
------------------
JaktJanne
"Mannen är tyst när han lider,
Kvinna lider när hon är tyst"
- Sv. Ordspråk
ackaMedlem sedan jan. 2001716 inlägg Tack för tipset Bengan.
Verkar vara ett trevlit litet program denna där Memturbo :)
/Anders
BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Kul att vara till hjälp :)
Minnesproblem är väl den vanligaste orsaken till databekymmer så det proggyt kan nog hjälpa många.
Sitter och svär över Image Ready 3 som juh är värre än PS på att dra minne.
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
[Redigerat av Bengan den 13 jan 2001]
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Moral-Rikard är nu i farten... ;)
Det finns ett problem med att lösa problem med tredjepartsprogramvara och det är att det allt som oftast är som att "ställa en hink under en droppande kran". Det är möjligt att "hinken" i detta fall är tillräckligt stor, men jag rekommenderar att göra en minnesanteckning om att ni har löst problemet på nämnt sätt eftersom det kan vara skälet till att ni får andra problem senare. :)
Bara lite information så där, eftersom jag har lite erfarenhet av liknande lösningar. :)
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Rikard: Lösningen gör ju att jag slipper starta om datorn bara för att frigöra minne, så hinken kan få vara för liten om den så vill ;) Men MemTurbo är trots allt mycket stabilt och gör inte så mycket väsen av sig förutom när det är dags att frigöra minne.
Jag som datoranvändare har hellre många små program som gör saker bra än ett stort som gör många saker halvdåligt.
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Oups! JAg var lite trött igår kväll... Det här handlar inte om att hålla sig till Microsofts produkter vilket jag ser att man lätt kan tolka mitt inlägg som. Det handlar om att reda ut felet istället för att använda någon "patentlösning" för att komma runt problemet.
Som sagt, i nämnt fall kanske MemTurbo löser det primära problemet. Men, jag vill att ni lägger på minnet att ni har lagt till en "speciallösning" eftersom det vartefter kan visa sig att MemTurbo genererar andra kompatibilitetsproblem. :)
Det var inte menat som ett MS-inriktat inlägg utan snarare som en "tänk på detta varje gång ni löser problem genom att 'gå runt dem' istället för att lösa själva problemet"-tanke.
;)
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Rikard jag fattade att det inte var MS-reklam men det löser mitt problem med att något program inte lämnar ifrån sig minnet som det ska :)
------------------
F.Sundström
Make Love Not War!