webForumDet fria alternativet

Boot.ini

11 svar · 215 visningar · startad av Erik Juhlin

Erik JuhlinMedlem sedan maj 20007 625 inlägg

Jag har Windows 2000 här som jag använder. Men jag vill även kunna använda Windows 98 som ligger på D:. Hur skriver jag då i boot.ini för att få det att funka. Testade detta, men det funkade inte..
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
D:\="Windows 98"

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Nej, den måste ha en kopia av bootsektorn(=bootsect.dat) från Win98 disken.

Har för mig att man måste köra "repair" från Win2k-skivan för att det ska funka med att boota Win98, om man installerat den efter Win2k -för nån "dd" finns väl inte i Win2k? -eller har jag fel Richard? ;)

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Erik, hur har installationerna gått till!?
(Jag har en svag minnesbild av att någon sa något om att det inte går att installera 95/98 på D: utan endast på C: - stämmer det?)

Reefer, jag är inte med på vad du menar med "dd". :)

Vad jag vet ska det gå att installera Win98 på D:, av den enkla anledningen att det inte finns nån D: för win98:s installationsprogram, den kan ju inte läsa NTFS! :)

Anledningen till att jag sa det jag sa om att köra repair från Win2k skivan var att jag såg en liknande fråga på eforum för att tag sen, och då fick han det rådet av nån NT guru där ;)

Då "återupptäcker" nämligen Win2k att den finns en D: partition med ett OS på, gör en kopia av bootsektorn av den och lägger den i BOOTDIR (dvs C:, brukar heta bootsect.dat) :e

[Redigerat av Reefer den 05 jan 2001]

Jo Rikard, jag har instllerat Windows 98. Sen har jag flyttat jumprarna så att Windows 2000 hårddisken blev master..

Reefer > Förstod inte hur jag skulle göra.. Kan du förklara lite bättre?

------------------
/Erik

Erik, det var lite onödigt. :)
Om du installerar Win98 först och startar installationsprogrammet för Win2k, så finns valmöjligheten att installera det på en egen disk - vid sidan av Windows 98 - inbyggt i installationsprogrammet. Detta kommer även att skapa den startmeny du behöver - jag kör så själv här hemma. :)

Okej, men hur gör jag för att lösa det nu då?

------------------
/Erik

Erik

Du ska köra R E P A I R från Win2k cd-skivan, stoppa in den, boota upp med den, och efter det att den tuggat nån minut så får du möjlighet att välja vad han ska göra för nåt ...välj "repair" :e

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

NT och w2k måste härska över MBR. Om man installerar typ w98 i efterhand skrivs MBR över av w98... därför behövs det en reparation av w2k / NT som återställning. För att fixa en bootmeny redigeras boot.ini med hänvisning till den bootsektorn (fil) som önskas. Så funkar det men w2k kontra Linux. Med w98 fixar w2k allt själv om man kör en reparation. Självklart fungerar inte w98 på en ntfspartion, utan man får då skapa en fat för 98:an.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Skälet till att Win2k måste "härska" över MBR är stödet för dynamiska diskar om vilket det finns en tråd i forumet NT.

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Whatever... ;) ser ingen som helst nackdel med att w2k har kontrollen. Tvärtom :)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

AirwoolfMedlem sedan nov. 20004 inlägg

Efter att du har valt repair kan man få upp en commandotolk. Skriv FIXMBR och FIXBOOT <-- Den kan heta nåt annat.

Klart.

------------------
Come fly with me

Genererad på 387 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb