Jag har märkt att min dator fått en dålig vana. Varje gång det ringer går det 2 signaler och sen svarar modemet.
Det sker endast då datorn e påslagen.
Det sker under både W2K professional och W2K Advanced Server. Är det kanske någon som vet hur man lyckas få datorn att sluta med det här?
Tack på förhand
Mitt modem snor mina telefonsamtal!
7 svar · 202 visningar · startad av Wahlenberg
Det ligger väl en flagga från BIOS'et
Prova att titta där. Har altså med moderkortet att göra. Det kan väl också vara modemet som har autosvar.
Jag har haft en sådan där för Vake up Lan.
HHH
Lasp
------------------
GvdsSfdtTddv.
Jag har kollat BIOS'en och där är ingen sådan flagga varken tillgänlig eller på.
Det möjliga är just att modemet har autosvar. När jag tänker på det så startade problemet precis efter att jag installerat microsofts fax service i w2k. Det kan ha hänt att den servicen på något vis ställt om mitt modem till autosvar. Ifall att modemet är på autosvar, någon som vet hur man ändrar den inställningen?
STÄNGA AV MODEMET , broder...nä. men prova med att avinstalera "fax service" eller kolla om det finnns någon inställning för autosvar.....
Ha re......
------------------
Varför gör du alldrig som jag säger!!
Jodu broder, stänga av modemet... Du känner mig och borde veta att jag är för lat för att sträcka armen en meter för att komma åt knappen. Iallafall när det inte ska behövas! Och det mest irriterande är när man glömmer att modemet är avstängt och man startar datorn och w2k finner inget modem och man måste därför starta om datorn för att kunna koppla upp sig.
(Lite gamal tråd men ändå)
*Drar en djup suck*
Windows 2000 i all ära men jag trodde jag var ensam om modemproblemet som Wahlenberg har med modemet.
I alla fall så krävs ingen omstart av OSet bara för att modemet inte hittades vid start.
Detta har juh Lixom M$ kanske inte tänkt på alldeles jätte smart men... Ändå Du använder juh w2k.. Finns ingen anledning att starta om! ;)
Det finns bättre sätt.
Starta Datorkonfigurations programmet (på svenska tror jag det heter så)
Eller Kör compmgmt.msc markera (äh vi tar det på engelska ist ;)
Device Manager och klicka sedan på din dators namn högst upp till höger.
Klicka på den lilla ikonen ovan för (Scan for hardware changes) tar ca 20 sec.
Efter denna lilla plågsamma väntan så finns modemet.... Förutsatt att modemet blivit påslaget innan denna operation och att det var avslaget medans w2k startade
Medans vi händå håller på:
Startar ni även om w2k när ni bytt IP nummer och sånt??? Behövs inte heller.
M.a.o
De flesta saker som ändras i w2k och som M$ påstår att man måste starta om för behövs i de flesta fall inte.
Det går att dra igång/göra ändringar ändå.
G O D J U L ! ! till alla på wF
------------------
/CoolDude
Är det nåt jag har missat här eller menar ni att man måste ha modemet påslaget under uppstarten av Windows2k?
Alla versioner jag har haft av Windows har ju iaf INTE krävt detta...fast så har jag ju inte provat 2k än heller.
Jepp med externa modem så måste de vara påslagna. Annars hittas de inte igen av OS:et.
Funkar dock om man gör som jag sagt här ovan.
------------------
/CoolDude