webForumDet fria alternativet

Stort partitionerings problem...

2 svar · 183 visningar · startad av torson

torsonMedlem sedan dec. 200020 inlägg

Ok, så här ligger det till...

Efter lite problem med en dator bestämde jag mej för att installera om win95. Gjorde detta, och helt plötsligt hittar det inte en av hårddiskarna längre. Jag kör fdisk och ser där att den finns, men verkar inte ha nått filsystem. Tar ut hårddisken och sätter i en annan dator och kör PowerQuest PartitionMagic 5.0 Pro, samma sak här. Hårddisken finns, men filsystemet är "BAD". Går inte att göra något, min tanke var först att partitionera om hd'n, men detta går icke. Sedan tänkte jag att man kanske skulle kunna konvertera till FAT, men det gick inte heller.

Saken är den att det som finns på hårddisken inte får gå förlorat. Detta verker rätt så hopplöst för mej, men man vet aldrig.. Tack..

------------------
//Tore Holmberg

Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg

Samma sak har hänt för mig, hade viktiga saker och det gick förlorat :(

Förmodligen så är din "partition table" förstörd just där den hårddisken finns, du måste alltså säga till den att den finns, hur stor den är, vilket filsystem etc..

Hur man gör detta vet jag inte riktigt eftersom jag själv misslyckades, jag lyckades inte fixa det med partition magic iaf :(

Du kanske kan hitta nån hjälp här: http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000282.html

------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag skulle ta kontakt med någon riktig unix-guru. De finns de med kunskaper nog för att "mounta" hårddisken oavsett vilket filsystem det är och hur illa det ser ut (så länge det inte är något fysiskt fel vill säga) och göra en "korrupt diskkopia" - om jag får uttrycka mig fritt.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)