webForumDet fria alternativet

Lpt - win 98

6 svar · 198 visningar · startad av Qaz

QazMedlem sedan feb. 2000210 inlägg

Har fått ett mega problem på halsen... Jag får inte min LPT att funka med skrivaren. Den funkar fin fint med APS -Scanner och Zip-drive, men när jag kopplar in skrivaren (bara skrivaren inte något mer på LPT porten) får jag meddelandet
"Ett fel uppstod vid skrivning till LPT1: för skrivare (EPSON STYLUS COLOR 880):Det går inte att komma åt porten. Den kanske används av ett annat program Avsluta alla andra program och försök sedan att skriva ut igen".

Jag kan gå runt problemet genom att i systemhanteraren ta bort porten, starta om datorn (porten läggs till) sedan kan jag använda skrivaren tills jag startar om datorn igen. Jag vet att skrivaren funkar, det har jag kollat mha en anan dator.

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Kolla inställningarna i BIOS. Det kan vara där felet är. Leta efter EPP/ECP(?) - som jag har för mig att det heter...

Jag har kollat alla möjligheter till inställningar i BIOS. EPP, ECP, Normal och ECP+EPP inget gav resultat.

Har du fler förslag? Eller någon annan? I annat fall får jag tacka för hjälpen Rikard, det kunde ju ha gått :)

Jag är tyvärr inte allt för bra på parallellportsproblem, men visst låter det som om du har en konflikt mellan drivrutinerna för skrivare, skannern och/eller zip-drivens.

Avinstallera något av programen och testa kanske?

Tyvärr fanns problemet redan innan jag instalerade scanner, zip, men det låter som ett konflikt problem. Ja, ja det är väll inte värre än att jag får koppla in skrivaren på dator nr 2 och skriva ut via nätet, men #¤%&$ retande är detta problem....

Nån annan som har erfarenheter att dela med sig av som kan hjälpa?

Tack iaf Rikard..... :)

Testat att uppgradera drivrutinerna?

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Kan det här vara nåt?;
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q214/5/01.ASP?LN=EN-US&SD=gn&FR=0&qry=+%26quot%3BEPSON STYLUS COLOR %26quot%3B&rnk=2&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=W98

Just det här gällde ju HP printer, men i botten av dokumentet kan man läsa följande; "MORE INFORMATION
This behavior may also occur with the following printers:Epson Stylus Color 640",nu hade du en 880 men låter ju ganska snarlikt det problem som du har! ;)

Genererad på 367 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb