webForumDet fria alternativet

enhet finns, men syns inte i varken dos eller windows..

Windows

5 svar · 189 visningar · startad av torson

Medlem sedan dec. 200020 inlägg
Frågan#1

Hmm, hade förrut problem med att installera win95 på min gamla 486:a, detta ordnade sig dock. Men plötsligt uppkommer ett annat problem. Jag har två hårddiskar i datorn. Men windows hittar endast en och visar denna. Den andra hårddisken finns dock i enhetshanteraren och den fungerar, den har bara inte fått nån enhetsbeteckning.

Om jag inte har helt fel så kanske man ska partitionera den på något sett, hur har jag ingen aning om. Grejen är den att det finns information på hårddisken som inte får gå förlorad. Hur ska jag bära mej åt för att få tillbaka hårddisken i windows, utan att det på den försvinner? Tack.

------------------
//Tore Holmberg

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vilket filsystem kör du på disk 2?
Starta FDISK och kontrollera om FDISK hittar partitionerna. Tänk dock på att inte göra några förändringar med FDISK eftersom det kan radera informationen på disken. :)

Den finns där, men den har liksom i windows ingen enhetsbeteckning..

------------------
//Tore Holmberg

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vilket filsystem var det då?

Du har försökt tilldela den en enhetsbeteckning genom att välja egenskaper för enheten i enhetshanteraren?

Det står inget under system, på den andra är det FAT16. Riktigt skumt, vet att det finns saker på den, innan ominstallationen.

------------------
//Tore Holmberg

... Kan inte se hur man skulle kunna tilldela en enhetsbeteckning i enhetshanteraren, går inte att skriva i rutan där.

------------------
//Tore Holmberg

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)