webForumDet fria alternativet

felmeddelande vid installation av win95

Windows

4 svar · 195 visningar · startad av torson

Medlem sedan dec. 200020 inlägg
Frågan#1

Det är så här. Jag ska installera om Windows95 på en gammal 486:a. Efter lite trixande fick jag igång cdromen, varken win98/ME eller win95's startdiskett klarade detta, men som sagt, efter lite trixande fixade jag detta. Glad över att ha klarat detta skriver jag så klart "install". Jag möts av följande meddelande:

Installationsprogrammet startar. Vänta...
Största körbara programstorlek måste vara minst 429056 byte om installations programmet ska kunna köras.

Samma meddelande dyker upp vid försök att installera win98. Kan inte förstå vad som är problemet. Mycket möjligt är att det beror på min egen startdiskett som jag gjorde för att få igång cdromen. Har egentligen ingen kunskap utav sådant, utan exprementerade fram ett resultat.

Någon som har nån aning om vad som är problemet? Tack...

------------------
//Tore Holmberg

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

1. För lite RAM minne!

ELLER

2. Du har inte skapat en partition och formaterat den!

Gokväll i stugan förresten :)

[Redigerat av Reefer den 28 dec 2000]

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

skriv
mem /p /c
vid dos-prompten och posta resultatet här, så blir det lättare för oss att hjälpa dig.. :)

Förresten, välkommen till webForum till er båda! :)

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

"Visst är det många som använder Windows, det är många som tittar på Bingolotto också."
- Martin Lindhe

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Instämmer i välkommandekören.

Alternativt har du missat att aktivera partitionen du vill installera på. Det gör du med hjälp av FDISK. "Mark partition as active" tror jag att det heter.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Medlem sedan dec. 200020 inlägg

Tackar, det löste sig nu. Jag kopierade över cab filerna till hårddisken och installerade där ifrån.

------------------
//Tore Holmberg

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)