Satt igår kväll och plockade i PWS, mao lade till en virutuell katalog som låg i Mina dokument. Kom på att det var inte så bra så jag tog bort den igen.
Vilket resulterade i att Mina dokument inte gick att finna i Utforskaren. Startade om, vilket jag inte skulle gjort för nu starta ej windows överhuvudtaget. Får bara ett felmeddelande att det är fel i explorer.exe och det ända som man kan göra är ctrl+alt+del.
Finns det något hopp ?
Har mycket data som jag skulle vilja spara undan innnan en eventuell formattering.
Går det att flytta kataloger i DOS så att filnamnen dvs mer än 8 tecken förblir intakta ?
Har alltså Win98 vilket jag inte har talat om.
Snabb hjälp Tack... :(
------------------
JaktJanne
"Mannen är tyst när han lider,
Kvinna lider när hon är tyst"
- Sv. Ordspråk
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Har du provat att köra scanreg /restore?
Annars:
Startdiskett -> win98 cd:n
Dvs installera win-skivan ovan på ditt installerade windows utan omformatering. Blir detsamma som att reparera. Fast om du installerat några servicepack får du nog göra om det igen :l eftersom en del systemfiler skrivs över.
[Redigerat av PeW den 13 dec 2000]
Har inte provat med scanreg, skall testa.
Däremot så går det ej att ominstallera win98, det är för lite minne för att köra exe fil. Testat att bekräfta varje rad men inte fått kontakt med cd:n.
Här kommer felkoden:
Explorer orsakade ett ogiltligt sidfel i
modul Explorer.exe på adressen 0177:00402541
Registrerar:
EAX=00000000 CS=0177 EIP=00402541 EFLGS=00010246
EBX=00000001 SS=017f ESP=005fff20 EBP=005fff28
ECX=cd44c960 DS=017f ESI=00000000 FS=2397
EDX=005fff30 ES=017f EDI=00000000 GS=0000
Byte på CS:EIP:
8b 08 50 ff 11 8b 45 08 50 8b 08 ff 51 08 8b 45
Stackdump:
004024f0 005fff30 005fff68 0040547c 00000000
00000000 00000000 00000001 00403ab6 0059fc30
00000008 00000000 00000000 0000ffff 7ff31bbe
00000001
Rickard kanske kan tyda detta ?
------------------
JaktJanne
- Sv. Ordspråk
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg >Testat att bekräfta varje rad men inte fått kontakt med cd:n.
Installera DOS rutinerna för cd:n först.
>Däremot så går det ej att ominstallera win98, det är för lite minne för att köra exe fil.
Hoppsan! Dags att rensa då. Du kanske bör plocka bort något redan nu från DOS läge. Annars blir du nog ganska låst...
Rensa ?
Det är program som ligger i det konventionella minnet som tar plats. Kommandot mem kan jag ej köra för att se hur det ligger till.
Scanreg/restore *gick ej att hitta filen ??
:( :(
------------------
JaktJanne
- Sv. Ordspråk
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Har du nåt DOS kvar???
Startdiskett???
Hur ser autoexec.bat och config.sys ut?
Det verkar ju som om du har minimalt med DOS... kanske hjälper om du förflyttar dig till c:\windows\command eller nåt och leta rätt på diverse DOS kommandon där.
p.s Kommandot scanreg:
c:\scanreg /restore
[OBS]Mellanrum mellan scanreg och / ...[/OBS]
[Redigerat av PeW den 13 dec 2000]
Fick till en ominstallation av win98 men felet kvarstår.
Då är frågan om man kan få ut de filer som jag vill spara undan på något sätt.
Typ:
Outlook filer.
ZIP filer.
Privata dokument.
Det blir nog en total formattering
Scanreg /restore funkar väl bara om du har en säkerhetskopia ?
------------------
JaktJanne
- Sv. Ordspråk
[Redigerat av JaktJanne den 14 dec 2000]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Scanreg /restore funkar väl bara om du har en säkerhetskopia ?
Nja, win gör ju egna säkerhetskopior av registret och det är dessa man återkallar med scanreg /restore. Dvs att har man klantat till det :x så kan det lösa sig med detta kommando. :)
Men visst, i ett nyinstallerat win finns det inga gamla register.
Men om du fick till en ominstallation så lär du ha vart inne i win iaf under installationen. Vad hände sen?
[Redigerat av PeW den 14 dec 2000]
Det hände samma sak vid uppstart av windows efter ominstallation.
Hittade lite tips på microsofts hemsida om en dll fil för IE5 som kan vara skadad, skall prova att byta ut den.
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q175/9/30.asp
Det finns ett alternativ till: scanreg /fix. Vad gör den då?
------------------
JaktJanne
- Sv. Ordspråk
[Redigerat av JaktJanne den 14 dec 2000]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Scanreg /fix... reparerar registret.
Hur den växeln lämpligen ska användas vet inte jag.
Rickard?
Förresten, har du kollat om Mina Dokument -mappen finns kvar? Om inte kanske (ett halmstrå) det fungerar om du skapar en ny...(ska finnas nåt knep för att skapa långa namn... :l )
En till idé:
Installera om windows i en egen katalog på C: disken, leta rätt på de filer du vill spara på den gamla installationen, prova att reparera ditt gamla win från den nya eller formatera om efter att du sparat den data du vill spara.
[Redigerat av PeW den 14 dec 2000]
QMedlem sedan apr. 20002 882 inlägg Huruvida det går att flytta hela kataloger med bibehållna långa filnamn vet jag inte, men att göra tex ett bibliotek med långt namn är inga problem.
md "Mina Dokument"
borde funka. Nu är ju just den mappen lite "magisk", den finns ju liksom överallt på flera hårddiskar, så det är väl bara att hoppas på det bästa. :)
------------------
To be or not to be - that's not a question!
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Just det "magiska" ligger i att explorer.exe har en massa funktioner inbyggt för Mina dokument -mappen (genvägar). Så om mappen försvinner så torde det inte vara otroligt med en krasch...
Fick till en scanreg/restore men det hjälpte föga fast den var lagrad flera dagar innan krachen.
Tröttnade och installerade windows i en ny mapp :( Installerade PWS igen och till min glädje så fungerade även den vilket det inte gjorde innan. :)
Nu har man bara ett hästjobb att fixa till det med alla program man hade som inte funkar.
Jag får tacka PeW får bollplanket, det var nyttigt :e
Lyfter på hatten
------------------
JaktJanne
- Sv. Ordspråk
nanneMedlem sedan dec. 19991 749 inlägg Jag får oxå tacka. Mitt windows gick inte heller igång efter att jag klantat mig oxå läste jag detta och allt gick smärtfritt igång med scanreg /restore
:)
Det gäller att ha tungan rätt i mun när man man ändrar i registret :)
------------------
"Där ser du. De är synthare och inte scientologer..."
nanne.net
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Sorry, har varit och kommer att vara lite off-line eftersom min bärbara tyckte att det var dags för 3000-timmars service... ;)
Ligger just nu på IBMs service-center i Järfälla... :(
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Oj. Hoppas den kryar på sig... :)