webForumDet fria alternativet

"trasiga" profiler i Windows 2000

6 svar · 265 visningar · startad av ps

psMedlem sedan juni 2000841 inlägg

När jag loggade in i morse (hmm vid 14-snåret ;)) så gick ajg naturligtvis in på wF..
När jag satt och skrev ett inlägg, startade datorn om.. dvs helt utan att jag gjorde nåt annat än att skriva inlägg(!)
ch när datorn väl startas om så får jag ett meddelande som säger:
"Det går inte att läsa in profilen eftersom den verkar vara skadad. Kontakta systemadministratören."
(Klickar på OK för att komma vidare)

Jag blir inloggad som administratör ändå..
men skrivbordets alla inställningar är borta.
När jag startar ICQ:n så frågar den om jag ska registrera.. den använder alltså inte databasen och mina inställningar som jag har sen tidigare (!!)

Och än lustigare är att när jag startar om datorn nu.. så börjar det om på nytt.. felmeddelande, kommer in på "standardskrivbord" osv..

Jag har provat att start med senast fungerande. Hjälpte inte.

Hoppas nån kan hjälpa mig!

r
startade om datorn och kollade vad som stod exakt i felmeddelandet.. och skrev det...

------------------
ps » Email » wF framed! :e

[Redigerat av ps den 06 dec 2000]

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Till att börja med skulle det vara intressant att veta vad det var som gjorde att din dator startade om. Det borde kunna få reda på genom event viewer.

Om du tittar i katalogen Documents and settings kommer du med stor sannolikhet upptäcka att där finns en katalog som heter Administrator och en katalog som heter Administrator.001 (eller något likande).
I katalogen Administrator finns din gamla profil. Lyckas du inte återställa profilen på annat sätt kan du kopiera en hel del information från den gamla profilen till den nya.

Jag har mixtrat lite fram och tillbaka med filerna i Documents and settings/
Nu går det att spara inställningarna i profilen "Administratör" iallafall..
Alla mail som sparas i Outlook Express ligger väl där också, så om jag säkerhetskopierar hela Documents and settings/ (till nästa gång) får jag med både mail och adressboken då?

Menar du i Loggboken --> Systemlogg ?
..som det heter i den svenka versionen.

Tack för svaret iaf :)

------------------

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Japp och japp! ;)

Alla mail som sparas i Outlook...

Ja, du får med alla inställningar till program som är anpassade efter Windows. ICQ däremot lagrar ju sin information på sitt egna ställe... :(

Menar du i Loggboken --> Systemlogg ?

Japp.

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

komm nyss på att det finns icq backup program som är klart bättre för en nybörjare att köra än följande instruktioner, bara sök på icqbackup eller nåt liknande :)

i vilket fall som helst:

icq (windows) lägger den mesta informationen i icq\2000b katalogen (eventuellt db99b eller liknande) kolla bara efter ditt icq nummer +.dat .idx etc.

dittnr.uin som ligger i en annan katalog verkar inte behöva backuppas..

ofta kan man kopiera dessa till ett temporärt ställe (för säkerhets skull kan du mycket väl kopiera hela icq katalogen, kopiera sedan bara sedan tilbaka "nr filerna") på hårddisken, starta icq, registrera befintlig användare (ie har redan icq nr) du får då icq med en helt tom lista (men med ditt icq nummer). Stäng av icq och kopiera sedan filerna (de du backuppade) tillbaks på sin plats (GÖRS HELT PÅ EGEN RISK, SKYLL INTE PÅ MIG OM NÅT PAJJAR!).

Har gjort så själv flera gånger, och har vid samtliga tillfällen fått tebaks rubbet, history, lista etc :) vad som kanske försvinner är om du sparat chats och liknande.

tänk bara på att om du ominstallerar icq måste du installera samma version *eller* använda dbconvert.

*ta det försiktigt dock * och komm i håg: skyll inte på mig ;)

[Redigerat av Bitstate den 07 dec 2000]

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

finns ICQ backup program på icq's egna hemsida

ICQ.com

eller manuelt http://www.icq.com/icq123/backupconlist.html

------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

[Redigerat av stoffe-2k den 07 dec 2000]

Jepp jag vet att man kan spara ICQ-databasen.. grejen var den att jag inte hade uppdaterat backupen på ett tag :)

------------------

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)