BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg Någon som kan ge mig tips om varför min HP DeskJet 895Cxi vägrar fungera i Win2000?
Ibland skriver den ut ett par sidor utan problem bara för att i nästa sekund stanna och se dum ut. Lampan på fronten blinkar och inget mer händer.. inga felmeddelanden eller nånting. Stänger man då av skrivaren och slår på den igen kan den börja spotta ut en bunt papper med skräptecken på.
Tilläggas bör att den fungerar utan problem i Win98.
Några drivrutiner finns ej att ladda ned från HP, det ska fungera med Windows egna. I BIOS är LPT-port inställd på EPP (om jag minns rätt), vet inte riktigt vad det ska vara där.
Några tips?
/j
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Börja med att titta på artikel Q163551 på TechNet, följ den och återkom om problemet inte får en lösning. :)
med vänliga
Rikard
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg Tack för tipset, har fixat oxh mixtrat lite nu.
Skriva ut med "dir > lpt1" är inga problem, inte heller att skriva ut från Anteckningar. Har t.o.m. fått ut ett par sidor från Excel och håller just i detta ögonblick på att skriva ut en bild.. nej, bilden ville inte. Den skriver ut ungefär en tredjedel av bilden sedan slutar den, släden åker tillbaka till servicestationen och powerlampan fortsätter blinka.. stendött.
Jag märker dessutom nu att när detta fenomen uppstår låser sig Windows i några sekunder ungefär varannan minut, och tittar man i Aktivitetshanteraren står CPU-användningen på 100% konstant..
Några minuter senare...
Skrivaren spottar ut papperet, forfarande med bara en tredjedel av bilden utskriven. Powerlampan fortsätter blinka och CPU-användningen ligger kvar på 100%.
Tillägg:
Jag tittade i Loggboken -> Systemlogg, där finns följande meddelande:
Händelsetyp: Fel
Händelsens källa: Print
Händelsekategori: Ingen
Händelse-ID: 45
Datum: 2000-11-29
Tid: 19:44:50
Användare: DATOR1\Joakim
Dator: DATOR1
Beskrivning:
Det gick inte att skriva ut dokumentet på grund av GDI/Driver error in rendering.
/j
[Redigerat av Batboy den 29 nov 2000]
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Vilket program skriver du ut ifrån när det strular?
Har du prövat att skriva ut ett Word-dokument som innehåller motsvarande bild?
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg Fenomenet uppstår oavsett vilket program jag använder. Provade att infoga bilden i ett Word-dokument, ca. 3/4 av bilden kom ut sedan samma histora som förut.
Jag ser även att jag får en bunt andra fel i Systemloggen vid varje uppstart av Windows, om de har med detta problem att göra har jag inte en aning om.
Det börjar med:
Ett paritetsfel uppstod på \Device\Ide\IdePort1.
Sedan kommer sex(!) likadana fel:
Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk1\DR1.
Till sist:
Det går inte att aktivera avbrott på porten \Device\PointerClass0.
Problem ett och två verkar ju vara nåt hårddiskproblem?
/j
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Jag börjar ana att BIOS-inställningarna inte är riktigt som de ska. Nu har jag svårt för att säga exakt vad som är fel, men jag skulle pröva att ändra lite där... :)
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Kanske inte alls har med saken att göra men: Minnesbufferten? På skrivarsidan i w2k alltså. Kan det inte vara så att dessa inställningar kan behöva justeras upp?
[Redigerat av PeW den 30 nov 2000]
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg Iallafall.. det hade kommit ut nytt BIOS till mitt moderkort så jag uppgradera. Har skrivit ut en bunt bilder utan problem nu, verkar som om det var något knas i BIOS trots allt..
/j
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Bra Batboy!
f.ö:
Jag tror att det var i NT4:an eller 98:an som det gick att ställa in bufferten under skrivaregenskaperna, hittade dock inget sånt på w2k :( så det kanske var ett löst skott i det blå :l .
Men det är bra att det löste sig :)