diabloMedlem sedan aug. 2000131 inlägg
När jag startar installationen vägrar den hitta hårddisken som sitter på en UDMA100 kontakt! varför? jag testade att sätta hd:n på en en vanlig IDE o då funka det! E de fel på moderkortet eller kan de vara nåt annat problem!?
Har iaf ett ASUS A7V moderkort ..
tack på förhand!
------------------
"I have a problem solver and his name is revolver!"
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Satt den som primary eller slave? Har du aktiverat någon boot-partition? Hur lyder felmeddelande du får upp under installationen?
HD:n sitter som master på UDMA100 kontakten, o sen har jag CD-romen som primary master o CD-brännaren på secondary master på IDE kontakten!
Felmeddelandet var typ att installationsprogrmmet inte kunde hitta någon HD som var ansluten till datorn!
Enligt BIOS setupen tror jag att UDMA100 kontakten tas som en SCSI drive! Och hårddisken som sitter där hittas inte av BIOS, den hittas lite senare av nåt speciellt prgram som säker igenom UDMA100 kontakten!
Hoppas ni fatta va jag skrev nu! ;)
------------------
Då låter det som om det är där du har problemet. Kan inte ditt BIOS hitta hårddisken tror jag knappast att Win2k hittar den... :(
Det kan vara så att du med hjälp av att trycka F6 under installationen kan lägga till den drivrutin som krävs för att få Win2k att hitta din hårddisk.
Du skulle även kunna försöka "aktivera" din boot-partition med hjälp av FDISK innan du installerar - om du inte redan har prövat det.
Det var några förslag i alla fall...
Mm, de e väl så!
fast jag tycker de e så skumt, med tanke på att "programmet" som söker igenom UDMA100 körs i princip direkt när man startar datorn, alltså innan w2k installations programmet startar,
så datorn har juh i alla fall hittat hd:n!
------------------
Men har du aktiverat boot-partitionen!?
Du menar typ med fdisk eller?
i sånna fall tror jag nog att jag gjort det! Den varnar väl annars att man inte har nån aktiv eller?
------------------
BaalzamonMedlem sedan okt. 200088 inlägg
Jag måste till mitt moderkort ha speciella drivrutiner för NT/2000 (medföljande diskett) om jag ska köra UDMA66. Man trycker på F6 för att installera dem under installationen. Testa det om inget annat fungerar. Exakt som ovan redan skrivet.
------------------
/Baalzamon
[Redigerat av Baalzamon den 17 nov 2000]
hallå!
tror oxå att de kan vara drivrutiner jag behöver, men det föjde inte med några såklart! däremot så ligger det några på moderkorts cdn, de e typ drivrutiner för UDMA100 grejjen, vad tror ni om att slänga ut dom på en diskett och testa!? kan de vara det som är felet?
Jag har bytt hd, tänkte om de va nå fel på den, men de var de inte.. blir samma fel fortfarande ..
tack på förhand!
------------------
Installerade win2k när hdn satt på vanliga IDE kontakten, de funka bra! sen satte jag den på UDMA100 kontakten, o de funkade faktriskt nu .. Men, de e fortfarande nåt fel, för när jag ska söka efter virus så står det att den inte kommer åt startblocket!
va e de för fel då?
------------------
AirwoolfMedlem sedan nov. 20004 inlägg
"Windows 2000 does not support ATA-100 (Mode 5) for IDE hard disks. All ATA-100 IDE hard disks that are used with Windows 2000 default to ATA-66 (Mode 4)."
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q260/2/33.ASP
------------------
Come fly with me