När min mamma skulle installera scannern på mina föräldrars datorer som jag lagt in Windows 2000 på så la datorn av och när hon startade den så kördes "scandisk", men när den var klar så la datorn av. Den lägger av på samma sätt varje gång. Någon som vet vad problemet är?
Scannern är en UMAX Astra 610S..
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
bloSSAMedlem sedan sep. 2000116 inlägg inte så att hon under installationen råkade installera drivrutinen för det medföljande SCSI-kortet?
annars vet jag att Umax förr hade nån drivrutin som inte funkade i nätvÄrk, men då fick man ett filnamn (*.vxd tror jag) på skärmen precis innan datorn hängde sej...(?)
------------------
bloSSA på nätet
Kanske det. Jag vet inte om drivrutinen som följer med funkar för Windows 2000.
Men hur ska jag göra för att starta datorn?
------------------
/Erik
ChakotayMedlem sedan feb. 20001 143 inlägg Erik skriver:
"...så kördes "scandisk", men när den var klar så la datorn av."
Eftersom scandisk alltså blir klar - då förmodar jag att den inte rapporterar något fel :q
Annars kunde man ju misstänka att ett klusterfel har inträffat.
Vad precis händer när scandisk är klar :q
bloSSAMedlem sedan sep. 2000116 inlägg har inte win2000... men finns det inget 'felsäkert läge' du kan starta i, å sen plocka borta drivisarna? annars så blir det väl te å inta DOS-läge å pilla bort allt som har med kortet å göra. smidigaste sättet tycker jag är å peta in hårdisken som slav i en annan dator å sen rensa...
det räcker inte med att fysiskt ta ur kortet?
läste nånstans att win2000 inte stödjer 16-bitars drivrutiner, är detta sant? låter vansinningt... var för släpper microsoft ett nytt operativsystem när dom enligt min mening äntligen släppt en version av Win95 (tänker på Win98 rel2) som funkar ungefär som det var sagt 1995...(?) ska man behöva vänta 6 år på å få en version av win2000 som funkar? :)
------------------
bloSSA på nätet
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Jo, det finns ett felsäkert läge. Tryck F8 när startmenyn visas och välj just felsäkert läge.
När systemet är uppe och snurrar borde dit problem kunna lösas genom att köra SFC (System File Checker).
Logga in som administratör.
Starta en kommandotolk.
Skriv sfc /scannow
Nä du Rikard, det fungerade inte. Skrev in sfc, kom en lista med kommandon, bl.a. /SCANNOW. Skrev /SCANNOW, funkade inte.. :l
Någon annan som har något tips på hur jag ska få det att funka?
------------------
/Erik