webForumDet fria alternativet

Windows start fel

6 svar · 684 visningar · startad av Alvar s

Alvar sMedlem sedan mars 2000396 inlägg

Så fort windows försöker starta kommer följande felmeddelande upp ( som en blå skärm... ) :

VFAT enhetsinitieringen misslyckades.

En enhet eller resurs som krävs av vfat saknas eller är inte tillgänglig. Det går inte att fortsätta ladda vfat.

Systemet Avbröts

Vad ska jag göra för att fixa det här? Jag kan komma åt c i dos läge, men inte annars ( med linux tex... ) :(

Jag har en logisk partition ( d ) Kan jag göra den större i dos och kopiera över alla viktiga filer från c på nåt sätt?

Det stog nåt om att det var fel på systemregistret före den blå skärmen kom upp, hur återställer man det i dos isf?

------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

[Redigerat av Alvar s den 17 nov 2000]

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

http://www.microsoft.com/technet
Q139063
Q178947

Jag lyckades starta windows98 med bootdisketten efter att följt instruktionerna för <A HREF="http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q178/9/47.asp" TARGET=_blank>Q178947
</A> men endast felsäkert läge :( Tog jag normal stog det nåt om att den inte hittade command.com, viktigt.txt och extract.exe, sen stog det att det var fel på config.sys ( hade jag haft den vanliga filen hade den nog inte gått till felsäkert ens.. )
Sen kom windows98 bilden upp och så lyste disketten att den arbetade och så låste sig det ( disketten fortsatte att lysa, fast den inte gjorde nåt)
Finns det några instruktioner för hur man startar det för normal? ( vilka filer som behövs på disketten dvs.. )

Kan jag koppla in min logiska fat32 enhet från felsäkert läge eller måste det vara "normal" ? Går det i dos?
------------------

[Redigerat av Alvar s den 18 nov 2000]

Förbereder start av datorn.
Detta kan ta några minuter. Vänta...

Startdisketten kunde inte skapa en temporär enhet för diagnostiska verktyg.
Detta kan bero på att datorn inte har tillräckligt med utökat minne.

Det går inte att hitta sökvägen. - :\COMMAND.COM
Det går inte att hitta sökvägen. -EXTRACT.EXE
Det går inte att hitta filen. - Viktigt.txt
Felaktigt kommando eller filnamn.
De diagnostiska verktygen har laddats till enhet .

Det går inte att hitta filen.

Om du vill ha hjälp skriver du HELP och trycker på RETUR.

Det här meddelandet får jag varje gång jag startar datorn med min bootdisk ( det går inte igång alls annars :l )

Jag har alla vanliga filer man har på en bootdisk, enda skillnaden är att jag tagit bort viktigt.txt för att få mer utrymme och editerat config.sys för att kunna starta datorn!

Såhär ser config.sys ut:

device=c:\windows\himem.sys /testmem:off
device=sample.sys /D:oemcd001
dos=high,umb
buffers=40
device=c:\windows\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=046,850,c:\windows\COMMAND\country.sys

DEVICEHIGH=C:\WINDOWS\COMMAND\DRVSPACE.SYS /MOVE
DEVICE=C:\WINDOWS\IFSHLP.SYS

Vad ska jag göra för att kunna starta datorn i normal? Jag kan tänka mig att formatera om allting men då måste jag komma åt min logiska enhet d för att kunna skicka över alla filer!

------------------

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Kontrollera var filen command.com ligger på disketten samt var filen ligger på hårddisken.
För att söka...
c:
cd\
dir command.com /s

Om jag inte minns helt fel ska den ligga i katalogen c:\windows\command.

På disketten ska den ligga i roten. Saknar du filen förstår jag att du har problem. Den finns med installationsskivan - opackad.

Hur ser f ö autoexec.bat ut på disketten?

Här är autoexec.bat :)

@ECHO OFF
set EXPAND=YES
SET DIRCMD=/O:N
set LglDrv=27 * 26 Z 25 Y 24 X 23 W 22 V 21 U 20 T 19 S 18 R 17 Q 16 P 15
set LglDrv=%LglDrv% O 14 N 13 M 12 L 11 K 10 J 9 I 8 H 7 G 6 F 5 E 4 D 3 C
cls
call setramd.bat %LglDrv%
set temp=c:\
set tmp=c:\
path=%RAMD%:\;a:\;%CDROM%:\
copy command.com %RAMD%:\ > NUL
set comspec=%RAMD%:\command.com
copy extract.exe %RAMD%:\ > NUL
copy viktigt.txt %RAMD%:\ > NUL

:ERROR
IF EXIST ebd.cab GOTO EXT
echo S„tt i Windows 98 Stardiskett 2
echo.
pause
GOTO ERROR

:EXT
%RAMD%:\extract /y /e /l %RAMD%: ebd.cab > NUL
echo De diagnostiska verktygen har laddats till enhet %RAMD%.
echo.

IF "%config%"=="NOCD" GOTO QUIT
IF "%config%"=="HELP" GOTO HELP
LH %ramd%:\MSCDEX.EXE /D:mscd001 /L:%CDROM%
echo.
GOTO QUIT

:HELP
cls
call help.bat
echo Datorn kommer att startas om och startmenyn kommer att visas.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
echo.
restart.com
GOTO QUIT

:QUIT
echo Om du vill ha hj„lp skriver du HELP och trycker p† RETUR.
echo.
rem clean up environment variables
set CDROM=
set LglDrv=

------------------

Nu har jag formaterat om allting, stog inte ut längre...

Men att tro att allt skulle bli bra igen var visst lite för hoppfult :x

Datorn låser sig som vanligt, fast på ett annat sätt. När den gått igenom alla filer kollar den snabbt om det finns nån disk sen börjar den långsamt ladda, händer inget :(

Jag testade att ta "rad för rad" ( minns inte vad det hette, men man fick skriva J eller N för att välja saker ) och jag tog ja på allt förutom WIN. Sen när c:\ kom fram skrev jag win, sen frågade datorn om jag ville ladda alla win drivrutiner, jag tog ja!

Sen kom en ny skärm upp med följande text:

Javasup.vxd
C:/Windows/system/vrtwd.386
C:/Windows/system/vfind.vxd
msmouse.vxd

Har tagit bort några rader text som jag inte minns precis... Efter att man tagit msmouse.vxd J/N så börjar den ladda långsamt igen, inget händer :( ( den kollar disketten som den gjorde först också... ) jag har en annan dator här också ( som jag använder nu istället ) och jag testade att göra samma sak, eter att man tagit J/N på msmouse.vxd så började den ladda för fullt i ca 1 minut och sen gick den in i windows, men det kom aldrig upp nån mer fil... Betyder det att datorn låste sig efter msmouse.vxd eller att det kanske saknas nån fil eller nåt liknande?

Min logiska fat32 partition verkar ha gått ihop med min ext2 partition med mandrake linux på, kan endast se min logiska, men med samma storlek av den + ext2, går det att rädda filerna?

Jag har en spc skiva som jag försökte installera om windows med men det går inte eftersom den säger att det finns nån "ext" partition, kan man inte få installations programmet att ignorera det här och bara installera det?

Jag har även testat att kopiera viktiga system filer från den "här" datorn till den andra utan resultat :(

Om sista utvägen är att lägga ihop partitonerna ( vilket jag verkligen inte vill göra... ) hur gör jag då? ( fdisk funkar inte med alla partitionerna :( )

Redigering

Datorn låser sig efter att jag endast har 10min kvar av win98 installationen, efter att den kollat hårdvaran...
------------------

[Redigerat av Alvar s den 20 nov 2000]

Genererad på 507 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb