Jag har två datorer som kör Windows 2000. På den ena datorn sitter en EPSON Stylus Photo 870 bläckstråleskrivare som är utdelad så att den andra datorn kan skriva ut till den via nätverket. Skrivaren är ansluten via parallellporten.
Problemet är att när jag försöker skriva ut från den andra datorn får jag ett ilsket meddelande från skrivardrivrutinen att den inte har någon kontakt med skrivaren. Det går inte heller att utnyttja funktioner i mjukvaran som visar hur mycket bläck det är kvar m.m. Själva utskriften fungerar dock (även om drivrutinen inte tror det).
Detta verkar tyda på att kommunikationen med skrivaren bara fungerar i en riktning (dvs TILL skrivaren, men inte FRÅN) när man skriver ut via nätverket. Om jag skriver ut direkt från datorn skrivaren är ansluten till fungerar allt perfekt. Det är alltså inte fråga om något kommunikationsproblem mellan skrivaren och "skrivarservern". Sånt kan ju ibland inträffa om man inte använder dubbelriktad kommunikation på parallellporten.
Så frågan är då om detta är något man kan lösa med hjälp av någon inställning eller om nätverksskrivare helt enkelt bara stödjer enkelriktad kommunikation?
Jag har installerat senaste EPSON-drivrutinen på båda datorerna och EPSON säger själva i dokumentationen att man först skall installera drivrutinen/skrivarmjukvaran och sedan manuellt ändra port från LPT1 till nätverkssökvägen, så skall det fungera bra även med nätverksutskrifter. Detta är precis vad jag har gjort.
Detta skulle förstås kunna vara ett problem relaterat till EPSON-drivrutinen, men jag misstänker ändå att det har med Windows 2000 att göra eftersom jag upplevde liknande "symptom" med min tidigare HP-skrivare, även om den inte slängde upp stora varningstexter i ansiktet på mig.
------------------
CF