Hej,
Jag har ett väldigt störande problem. När jag kopierar en text från ett program och klistrar in den i ett annat klistras texten in med teckensnittet från det program jag kopierade. Detta är väldigt störande för när jag kopierar en text vill jag bara ha texten och ALDRIG teckensnittet. I vissa program kan man välja Paste Special och lösa det genom att välja Plain text men denna funktion finns bara i enstaka program. Det värsta är att detta problem även finns när man inte kan välja teckensnitt. Det innebär att jag får ha två olika teckensnitt i textrutan fast man inte kan välja vilket man vill ha. Detta är t.ex. ICQ, Outlook Express (när jag skriver i Plain text) m.fl.
Den enda lösningen jag har på problemet är att kopiera texten till Notepad och kopiera den igen därifrån. Det är dock jobbigt och detta problem för mig ofta gråtfärdig.
Vad ska jag göra? Känner någon till ett program som löser detta?
Grundproblemet ligger i RichEdit-kontrollen som accepterar flera teckensnitt oavsett om man som användare kan välja teckensnitt själv.
Jag testade att ändra lite i ett gammalt program jag gjort i delphi(typ urklipps minne). Och om man lägger till en funktion som konverterar texten programmet snappade upp till "Plaintext" och sedan lägger in den i urklipp igen så verkar det funka som du vill.
Du får väl säga till om du är intresserad, jag behöver nog kolla igenom koden lite först. Men du kan säkert hitta något liknande i något filarkiv.