webForumDet fria alternativet

RAM-strul

4 svar · 241 visningar · startad av casca

cascaMedlem sedan feb. 20003 262 inlägg

Har en gammal P75 som jag köpt lite EDO RAM till, två st 16 MB moduler. Men efter att jag hade bytt ut mina gamla 4 MB moduler och startat datorn klagade Dos innan Windows än hade laddats. Nåt om Vxd filer, vilket jag har haft lite problem med tidigare, ett par .vxd-filer hade försvunnit, men har återfunnit dom på nätet. Kan det vara typ fel "version" på filerna eller nåt??

Hur som helst, nu vägrar datorn starta ordentligt med de nya RAM modulerna. Men tar jag bort dom (och sätter dit dom gamla 4 MB modulerna) så funkar det finfint. Antar att det är fel på Windows, men hur "ominstallerar" jag det?

Tror inte min dator inte klarar av modulerna, det är typiska 16 MB RAM moduler av EDO typ, har sen tidigare två stycken RAM moduler på 16 MB, men dom ser lite annorlunda ut. (Har alltså 4 platser för RAM moduler)

Snälla hjälp mig nån!! :)

------------------
ännu ett otroligt genomtänkt inlägg av casca

[Redigerat av casca den 08 nov 2000]

[Redigerat av casca den 08 nov 2000]

bughawkMedlem sedan juni 2000906 inlägg

Minnena skulle inte kunna vara skadade?!

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

Tiden går - gör något vettigt av den !

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Jag har liknande strul med en gammal IBM maskin som jag plockade fram på skoj, ville uppgradera från 4 till 16 hisnande meg ;) hursomhelst så hade jag en annan gammal maskin som hade en sån modul jag ville ha. Sagt och gjort, efter stora protester i IBM,s idiotiska configprogram (fast uppstarten accpeterade minnet på 16MB) lyckades jag klura ut att IBM ville ha egna moduler i sina maskiner, så det var bara att byta tillbaka. Kan det vara nåt sånt med din maskin? En del fabrikat är ju puckade, speciellt äldre IBM och Compaq maskiner har jag fått höra.

------------------
En genomvåt man är inte rädd för regnet

cascaMedlem sedan feb. 20003 262 inlägg

Kan vara det problemet... :(
(Är nämligen en - *urrk* - Fujitsu :()

------------------
ännu ett otroligt genomtänkt inlägg av casca

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000148 inlägg

Generellt gäller att om man har en fabriksdator så är det minnen från den fabrikanten man ska ha :e

126 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)