webForumDet fria alternativet

Källkoden till Office och Windows stulen!

Windows

25 svar · 460 visningar · startad av Alvar s

Medlem sedan mars 2000398 inlägg
Frågan#1

Jag gick just in på: http://www.linux.nu av en slump..
Vad tycker ni om ms nyheten?

Man kan inte annat än reflektera över ironin i att Microsofts bristande säkerhet i operativsystemet gjorde att den så hemliga källkoden till operativsystemet nu är på drift...

:)
------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

[Redigerat av Alvar s den 02 nov 2000]

Medlem sedan sep. 2000177 inlägg

Alvar det här är ju än så länge bara hörsägen....har du nåra länkar att referera till? har sökt men inte hittat något, han på linux.nu påstår ju bara en sak utan nåra referenser!

[Redigerat av PenguinKiller den 27 okt 2000]

Medlem sedan juni 2000350 inlägg

Hackare kopierade källkod i Microsofts nätverk http://nyheter.idg.se/display.pl?ID=001027-CS20

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Nu kanske vi kan få en icke officiell version av Windows som faktiskt är bra? §e

[Redigerat av Muzzafarath den 27 okt 2000]

Nu kanske vi kan få en icke officiell version av Windows som faktiskt är bra?

och den funkar ännu bättre om man låter bli att använda Netskräp på den :e

och Rikard..ja, jag vet, det hör hemma i "msie vs netscape" men Muzzlan tiggde ju om det :e

[Redigerat av PenguinKiller den 27 okt 2000]

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

PenguinKiller, jag trodde att du var en hederlig UNIX-kille, men tydligen är du en simpel M$-överlöpare :e

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

PenguinKiller, jag trodde att du var en hederlig UNIX-kille, men tydligen är du en simpel M$-överlöpare

på vilket sätt då?
att jag inte använder superlativ när jag talar om MS?
börjar bli trött på folk som bara apar efter MS-bashing som dom läs om på slashdot.org, istället för att komma med egen konstruktiv kritik!
Och ja! jag är en Unix admin...
(dock så är jag hemma nu)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

och Rikard..ja, jag vet, det hör hemma i "msie vs netscape" men Muzzlan tiggde ju om det

Låt gå för den här gången då... §e

och den funkar ännu bättre om man låter bli att använda Netskräp på den

och Rikard..ja, jag vet, det hör hemma i "msie vs netscape" men Muzzlan tiggde ju om det

Hey hey, vi snackar om Windows här, inte Netscape! :e

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Om nu detta om att källkoderna verkligen är stulna så kan man väl inte göra mycket mer än att lyfta på hatten och applådera :e :e

------------------
[TeNgBlAd.com] / [NordicDreamDesign]

"Det är inte lätt när det är svårt, men skönt när det går"

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

En stilla undran:
Vem fan vill kopiera en källkod från ett junkprogram? Ett hackat microsoft är ju den trevliga nyheten... men att det skulle vara till nån annan nytta är ju bara löjligt.

------------------
---Jippi!---

-PeW-

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

tss.. det är ju "gamla" nyheter har vetat lääänge nu... :e

------------------
MVH
/C

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Hmm.. Kan tänka mig hur det blir.
Vi har släppt ett nytt operativsystem och ett nytt programpaket. Vi kallar det Megahard Doors resp. MH Home. Vadå misstänkt?

Äh. Nu gör jag mig själv dummare än vad jag är, men det är ju lite kul.. :e

------------------
Axel Veibäck
- http://www.axelweb.nu
- axel@axelweb.nu
"Do not recharge, put in backwards, or use."/Varningstext på ett batteri

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Apache utsatt för hacker-attack
Apache Software Foundation (ASF) - världsledande leverantör av datorservrar - har blivit utsatt för en ytterst allvarlig attack från hackers.
- Vi har upptäckt att någon har haft fräckheten att lägga ut källkoden till våra applikationer på vår webbplats, så att vem som helst kan ladda ner den, säger en talesman för ASF som helst vill vara anonym.
Och hackerattacken - som tycks ha pågått i åratal - har sannerligen haft förödande konsekvenser för ASF. Ungefär 60% av alla servrar på Internet använder sig av Apaches HTTPD-server, och de flesta av dessa har tillägg som mod_perl, mod_php eller Tomcat Jakarta som även de har laddats ner från ASF:s webbplats. Dock har inte en enda användare betalat licens för programmen.
- Vi har länge ansett att våra försäljningssiffror har varit dåliga, men vi trodde hela tiden att det berodde på våra PR-chefer, säger vår källa.
ASF anser sig ha goda möjligheter att spåra de skyldiga, som väntas få betala med sina könsorgan.
Råjters

Tänk om ;)

------------------
-- spango
Windows can't find the keyboard. Press any key to continue.

Medlem sedan mars 2000398 inlägg

Uppdaterade nyheter ;)
http://www.cnn.com/2000/TECH/computing/10/30/microsoft.hackers.ap/index.html

------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

De skriver att angriparen upptäcktes genom att nya konton skapades. Innebär alltså att vedebörande hade administratörs-rättigheter. Har han då haft tillgång till loggarna så är dessa inte mycket värda skulle jag vilja påstå. :)

Skulle tro att detta uttalande var tänkt att lugna ner marknaden, och att släta ut det inträffande. Frågan är om det inte borde få motsatt effekt när man nu bekräftar (av misstag, skulle jag tro) att angriparen inte bara fick access till det interna nätverket, utan dessutom administratörs-access. Det framgick inte i det tidigare uttalandet vad hag vet?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Alla som har en hum om hur ett Windows- nätverk funkar, vet att det måste vara ganska mycket allvarligare än vad MS påstår...
Precis som sas här i tråden så hade ju alltså hackern admin rättighet, och även om det som MS *NU* påstår bara pågick i en vecka, så vaddå då?
Fan på en vecka hinner man kopiera en hel del :e
Skulle tro att det ser ut som Fort Knox just nu hos MS med rytande säkadminer och vakter som springer runt och säkrar vad som säkras kan...hehehe :e

Medlem sedan sep. 200065 inlägg

Jag kan skaffa fram källkoderna som blev stulna, är det nån som är intresserad så kontakta mig;

reroller@yahoo.se

Jo, säkert...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag med, här kommer den centrala delen av MS-Word:

<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">
#include "gem.h"

int main(void) {
  visa_irriterande_gem(4711);
}
</font>

------------------
"Common sense is the collection of prejudices acquired by age 18" - Albert Einstein

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)