BörjeMedlem sedan juni 2000135 inlägg Hej finns det några fördelar och nackdelar med att konvertera från FAT32 till NTFS som normalanvändare, alltså ett hemmanätverk med f.n två datorer senare tre och en 5 gigs hårddisk men funderar på att köpa en större? Något man behöver tänka på. Hur gör man för att avinstallera/formatera/återgå till FAT32?
Sugen på svar!
Börje
------------------
=:)
Hej, nja på en liten 5 gigs hårddisk så är det kanske inte "lönt" för en normalanvändare.
Men om du nu ska köpa dig en större så finns det all anledning till att formatera den i NTFS, med NTFS för du ett stabilare filsystem som defragmenteras mindre vilket ger snabbare filåtkomst vilket resulterar i en snabbare dator. Att det är ett säkrare filsystem får du på köpet.
Man måste formatera om disken för att återgå till ett FAT system.
------------------
____
MVH
/C
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Lite andra aspekter att tänka på.
De flesta spel stöder inte NTFS, så har du tänkt att spela i nätverket så bör du använda Fat32.
ehr, vanliga spel och program bryr sig INTE om vilket filsystem man använder.
vilka spel skulle det i så fall vara ?
____
MVH
/C
[Redigerat av stoffe-2k den 21 sep 2000]
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Grundregel #1 angånde filsystem och WinNt/2000:
<500 MB - FAT
500 MB< - NTFS/NTFS5
FAT är i sig ett gammalt filformat som blir väldigt trögt - i jämförelse - när partitionerna överskrider 500 MB. Detta beror på begränsingar i arkitekturen av filformatet, vilket särskilt märks när man försöker sig på en defragmentering av större partitioner (över 2 GB). I dessa fall får systemet läsa och skriva om FAT-tabellen många gånger under defragmenteringen.
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg stoffe-2k:
Kan inte riktigt klargöra vilka spel som fungerar eller inte fungerar utan konstaterade bara att vissa inte gjorde det för mig.
De spelservrar som antagligen testades (var ett tag sedan) borde varit UT, CS och/eller Q3 (för det är dessa jag oftast kör) och då poppade det ena felmeddelandet efter det andra upp hela tiden.
Konverterade om till FAT32 och då fungerade allting utan problem.
Vissa spel funkar säkert men eftersom jag fick problem redan vid de första försöken så brydde jag mig inte om att testa vidare helt enkelt.
Kan ju inte svära mig fri från att det inte kan ha varit andra omständigheter som gjorde att det blev problem.
Som du säger, så borde ju filsystemet inte direkt påverka detta.
Finns kanske någon annan med bättre erfarenheter av spelservrar på NTFS.
[Redigerat av FlashX den 21 sep 2000]
BörjeMedlem sedan juni 2000135 inlägg Tack för alla svar som jag fått! Eftersom jag inte är intressead av spel utan bara nyttoprogram så är dett a med spelservrar(?) inte något problem.
Börje
------------------
BörjeMedlem sedan juni 2000135 inlägg Kom på en till fråga. Jag har ett nätverk bestående endast av två datorer. Funkar detta nätverk även om jag kör NTFS på den ena och FAT32 på den andra?
Tacksam för svar.
Börje
------------------
JAPP! = )
------------------
____
MVH
/C