Hej!
Kan någon tala om hur en "container" fungerar?! och vad det är/vad som menas med den/det?
------------------
/peterbladh:)
3 svar · 538 visningar · startad av peterbladh
Hej!
Kan någon tala om hur en "container" fungerar?! och vad det är/vad som menas med den/det?
------------------
/peterbladh:)
Tänker du på ett OU? (organization unit)
Jag läste detta för ett tag sedan, men har redan glömt en hel del...
Så, direkt ur läroboken:
" En trädstruktur består av objekt. Dessa delas in i två grupper, behållare ( container ) samt löv ( leaf ).
Jämför med katalog resp. fil.
Katalogen innehåller andra kataloger och/eller filer. En fil innehåller inga andra filer.
Ett behållarobjekt innehåller andra behållare och/eller lövobjekt. Lövobjektet är den yttersta delen i trädet, därav namnet."
OU - Organization unit ( organisations enhet ) är ett behållarobjekt, som i sin tur kan innehålla andra OU och/eller lövobjekt.
Andra ex på behållarobjekt/container är: roten, landsobjekt, organistationsobjekt.
Exempel på lövobjekt är: Användarobjekt, användarmall, gruppobjekt, login-script, server, skrivare, skrivarkö osv.
Tänk dig trädstrukturen så här:
- Längst upp ( eller ner beroende på hur du föredrar att se det ) har du roten.Det är så långt upp du kan komma i strukturen.
Roten innehåller minst ett organisationsobjekt, men inga löv.
- Organisationsobjektet i sin tur kan innehålla ett antal organisationsenheter, olika underavdelningar helt enkelt.
- Och underavdelningarna/organistationsenheterna innehåller i sin tur andra underavdelningar samt lövobjekt.
Nu när jag skrivit allt detta inser jag plötsligt att jag beskrivit Netwares katalogtjänt, NDS-trädet, men eftersom man kan använda den under NT också så blev det kanske inte helt fel i alla fall?
Eller vad säger du Rikard? Är jag ute och cyklar?
Kanske borde jag läsa om hela året igen... Sorgligt hur snabbt man tappar det man pluggat in.
Hoppas det klarnat något Peter, för just nu käns det som jag bara rört till det för dig...
------------------
Mvh...
Cajenka/
Camilla J
Det såg ju riktigt rätt ut så här vid en snabb check. :)