webForumDet fria alternativet

Virus eller ej?

11 svar · 471 visningar · startad av Klös

KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg

Hmm jag är lite paranoid, jag tror jag är smittad men vet inte säkert har kollat med Inoculatel Personal edition (den som vanligvis ligger och scanar min dator) som inget hittade lika så en gammal version av Dr.Solomon som inget hittade.
Så jag undrar är det stor sannolikhet att det är virus när skärmbilden plötsligt förändras till nått med svart bakgrund och en massa färglada tecken som rör på sig, för att återgå till det jag gjorde tryckte jag bara på "Space-bar" och avslutade det jag höll på med och bootade via DR Solomons startdisk.

Det har inte hänt någon fler gång så är det bara nått skumt som hänt eller är det ett virus/trojan?

------------------
F.Sundström
Bit den hand som föder dig!

[Redigerat av Klös den 07 sep 2000]

murofbewMedlem sedan juni 2000119 inlägg

Är det inte skärmsläckaren som aktiveras då?

McDMedlem sedan mars 20002 137 inlägg

Låter helt klart som någe form av virus om det nu inte är skärmsläckaren som går igång...

gå in på www.atremo.se hämta hem en demo av F-Secure Anti-virus när du insallerat den hämtar du hem de senaste virusdefinitionsfilerna och söker igenom datorn...

De absolutvanligaste virusen som finns idag gör trick med skärmen.

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!

F-Secure hittade inte heller nått... så nu borde jag kunna utesluta Virus.
Och det är ingen skärmsläckare som gått igång eftersom jag inte använder mig av sånt..
Då var det väl bara en tillfällig svacka eller?
Om någon har nått att tillägga gör det annars är tråden död för min del...

------------------
F.Sundström

bughawkMedlem sedan juni 2000906 inlägg

Kan mycket väl vara en bugg i nått grafikbibliotek...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Hmm nu hände det igen och ny rykte alla genvägar på skrivbordet (alla med en liten pil). Att genvägarna försvann kan iofs berott på att WinZip hängde sig precis efteråt och sänkte hela datorn, det enda som hjälpte var reset-knappen
bughawk: vad menar du med "bugg i nått grafikbibliotek" har precis bytt till ett annat grafikkort ett gammalt S3 Virge GX2 som jag inte hittade några bra dirvisar till.

------------------
F.Sundström

FlashXMedlem sedan nov. 1999992 inlägg

På din beskrivning så finns det faktiskt en chans att det är NetBus.

Har en polare som fick det häromdagen och hans skärm blev också svart mellan varven.

Du har inte klickat på några exefiler nyligen, som tycktes vara innehållslösa?

F-Secure borde nog märkt något men vad jag förstår så tar nu antivirusföretagen bort NetBus från kontrollen eftersom det anses vara ett kommersiellt program.

Läste det någonstans på nätet men hittade inte infon just nu.

Här fanns visst en sida jag hittade nu http://www.antiav.com/Netbusfreed.html

men vad jag tidigare läste, så skulle fler av de större antivirusföretagen följa efter.
De som säljer NetBus menar att det är ett administrationsverktyg och därför fel av antivirusmakarna att scanna programmet.

Nope alla nertankade EXE-filer jag kört har gjort vad de skulle.... men för säkerhets skull var hittar man det där "anti NetBus" programmet?
hittade NetBuster själv http://surf.to/netbuster

------------------
F.Sundström

[Redigerat av Klös den 10 sep 2000]

bughawkMedlem sedan juni 2000906 inlägg

Med bugg i grafikbibliotek menade jag nån skum bugg som orsakar konstiga tecken och sånt på skärmen..
Men det var bara en vild gissning...

------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

Ett tips mot NetBus.

Hörde från en konsult inom området som menade att det bästa försvaret mot NetBus är att installera det på datorn man vill skydda.

Vad jag förstod så kan man då inte installera klientprodukten på den, vare sig man vill eller inte.

Det var inte NetBus enligt NetBuster... Jag ska nog testa att slänga in mitt gamla grafikkort för att se om det var det "nya" som ställde till det..

------------------
F.Sundström

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb