webForumDet fria alternativet

Virus....

6 svar · 423 visningar · startad av Rödalacket

RödalacketMedlem sedan feb. 20001 160 inlägg

...upptäckte idag att jag hade fått virus, Backdoor.Trojan. Nu är det så att jag har ZoneAlarm installerat från Zone Labs och där pingar det rättså ofta att någon försöker på någon port på datorn. Frågan är då...hur säker är man när man har ZoneAlarm och rensat virus? Kan någon ha kommit åt lösenord m.m. ändå?
Vad är det bästa man kan göra?

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ny sida, Nytt ställe, Ny layout
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

... upptäckte idag att jag hade fått virus, Backdoor.Trojan.

Backdoor.Trojan är ett generiskt namn på en viss typ trojaner. Du vet inte vilken specifik bakdörr/trojan det var frågan om (NetBus, BO, SubSeven m.fl.)? Lite svårt annars att veta vad trojanen kan ha inneburit för säkerhetsrisk.

Men generellt sett tycker jag att man alltid skall byta alla lösenord när man varit drabbad av en trojan, för säkerhets skull. Det är mycket möjligt att du varit skyddad av brandväggen, men det skadar aldrig att ta det säkra före det osäkra.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Enligt Symantec så skall den heta Backdoor.Bla.Trojan
Mer info: http://www.symantec.com/avcenter/venc/data/backdoor.bla.trojan.html

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aldrig hört talas om (kommer inte in på Symantec hemsida f.n.).

------------------

Här kommer ett litet klipp från sidan.

Backdoor.Bla.Trojan
Backdoor.Bla.Trojan is a virus that allows unauthorized access to the infected computer. It masks the infection with the apparent graphical interface of a Backdoor client program. After running the infected file, it creates a new file in the Windows' System directory. This file runs in the background until the user attempts to restart the computer. The user is unable to restart the computer due to the large number of illegal operations performed by the virus. The infected machine continually receives the blue warning screens generated by Microsoft Windows.

Also known as: Backdoor.Trojan

Category: Trojan Horse

Virus definitions: Pending

Threat assessment:

Det står att det inte skall gå att starta om dator o.s.v men några sådana problem har inte jag haft.
Men det är nog bäst att byta lösenord i alla fall.

------------------
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

It masks the infection with the apparent graphical interface of a Backdoor client program.

Hur var det nu. Den som gräver en grop åt andra ...

------------------

McDMedlem sedan mars 20002 137 inlägg

Vill man in i datorn så kommer man in.

Lite saker för att göra det svårare.

1# skaffa ett antivirusprogram som du uppdaterar ofta. (då undviker du program framförallt trojaner som installeras i systemet och skickar ut information om hur saker fungerar i din dator)

2# sitter du på fast lina fixa någon form av personlig brandvägg finns många alternativ.

3# Tänk efter före... Hämta inte hem allt du ser, klicka inte på allt du kan klicka på.

Detta visste du säkert redan men det tål att tänka på ändå...

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb