webForumDet fria alternativet

Felsäkert läge löser allt?

Windows

6 svar · 337 visningar · startad av Muzzafarath

Medlem sedan apr. 20002 487 inlägg
Frågan#1

När jag startade Windows idag, så hände nåt konstigt... Det kom upp en blå skärm där det stod att nån VxD hade spillt på stacken (eller nåt liknande ). Efter att jag tryckt på nån tangent försvann den blåa skärmen och jag kunde använda datorn som vanligt (men den blåa skärmen kom tillbaka när jag startade om).

Då startade jag om datorn i felsäkert läge, startade om datorn igen (i normal-läge) och då kom den blåa skärmen inte upp. Den enda ändringen jag hade gjort dagen innan var att ändra nätverksinställningarna lite (istället för att ha "Erhåll IP adress automatiskt" ikryssat i inställningarna för TCP/IP för mitt nätverkskort, valde jag att ange en IP adress själv, hade hört att Windows skulle starta snabbare då). Så min fråga till er är: varför blev jag av med den blåa skärmen efter att jag hade startat i felsäkert läge? Löser felsäkert läge allt eller? Jag kör Windows 98.

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Felsäkert läge löser ingenting. Felsäkert läge undviker bara att starta en hel del program och drivrutiner och risken att datorn låser sig blir alltså minimal.

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Jo det vet jag, men varför försvann den blåa skärmen efter att jag startat i felsäkert läge ?

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Du menar efter att du startat om till vanligt läge igen? Det har jag ingen aning om. Det är ett fel i Windows i så fall. Felsäkert läge ska inte automatiskt fixa några problem (antar jag).

------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...

Du menar efter att du startat om till vanligt läge igen?

Japp, det var det jag menade.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Har det inte kommit upp nån konstig blå ruta som har reparerat registret?

------------------
F.Sundström
Bit den hand som föder dig!

[Redigerat av Klös den 27 aug 2000]

Näpp. Det funkar iaf nu, så det spelar egentligen ingen roll, men jag tycker att det är konstigt att felsäkert läge kunde lösa nåt sånt här

351 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
219 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)