psMedlem sedan juni 2000841 inlägg Funderar på att lägga in Win 2000 Pro.
Jag har Win98 nu, och tycker att det fungerar hyfsat.. vad är för/nackdelarna med att lägga in 2000?
Jag spelar inte speciellt mycket, använder mest olika program..
------------------
PS
ps@linux.nu
www.PSfactory.com
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Datorn slutar krascha dagligen.
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
En nackdel är att det kräver lite mer av datorn, minne framförallt.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg De flesta programmen fungerar alldeles utmärkt även om de inte är certifierade.
Win2000 är stabilare och snabbare om du uppnår eller överstiger följande hårdvarukravströskel (Rikards rekommendation...
):
PII 233 MHz, 128 MB och c:a 2 GB ledigt diskutrymme.
Vill du kontrollera vilka program som är certifierade så finns en SCL (Software Compatibility List a.k.a. ACL Application Compatibility List) angående detta på Microsoft. http://www.microsoft.com/windows/compatible/
På samma sätt kan du kontrollera din hårdvara genom att verifiera dess kompatibilitet mot Microsofts HCL (Hardware Compatibility List). http://www.microsoft.com/windows2000/upgrade/compat/search/devices.asp
Har du tillgång till W2kPro-skivan kan du köra installationskommandot winnt med switchen /checkupgradeonly. Det kommer att "kontrollera" om din dator kommer att fungera med Windows 2000.
Du kan även ladda ner och köra Microsofts program Readiness Analyzer - om du inte har tillgång till installationsskivan: http://www.microsoft.com/windows2000/upgrade/compat/ready.asp
Skillnader mellan Win98 och Windows 2000 Professional.
Win 98 "får" ett allvarligt fel (kräver omstart) i snitt var 14:e timme.
Windows 2000 motsvarighet ligger på var 720:e timme enligt ZD Labs.
Win98 lämpar sig bättre för spel eftersom det är skapat för att vara, det jag lite vårsdlöst kallar, ett leksaksoperativ. Windows 2000 är gjort för att arbeta med i första hand även om en del spel fungerar ändå.
Däremot kan man få problem med program som försöker "accessa" hårdvaran direkt, som t.ex. Nero.
Hoppas att detta gav dig lite mer kött på benen.
mvR
[Redigerat av Rikard den 26 jul 2000]
psMedlem sedan juni 2000841 inlägg Ok tack för det alltid bra att veta lite innan 
Finns det nån möjlighet att ha både 98 och 2000 installerat, och med 2000 som standard, men man kan välja 98 i uppstarten..?
------------------
PS
ps@linux.nu
www.PSfactory.com
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Japp det går.
I samband med att installationsprogrammet startas kan man välja "avancerade alternativ", där valet att lägga Windows 2000 på en egen partition är en av möjligheterna.
Om du gör det på det nämnda sättet kommer automagiskt en startmeny att skapas.
mvR
[Redigerat av Rikard den 26 jul 2000]
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Nero fungerar utmärkt här eftersom det är anpassat till Windows 2000(?)
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
psMedlem sedan juni 2000841 inlägg Kan det vara vettigt att göra 3 partitioner som ser ut som följer..
1. 1 GB, installera win 98
2. 1 GB, installera win 2000
3. resten här..
Får jag en trevlig liten meny isåfall?
Hmm kanske räcker med 500 MB till varje, eller?
------------------
PS
ps@linux.nu
www.PSfactory.com
cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg Windows 2000 slukar utrymme så mitt tips är att öka till 1500 Mb på den partitionen.
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg Ang Nero:
http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000079.html
Mycket enkelt att få det att funka i w2000 
------------------
<A HREF="http://www.lifestyleshop.nu/bire" TARGET=_blank>Bire2000 Professional</A>
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Har aldrig använt gamla Nero 
------------------
- Swey
Projekt wF PHP
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Jag håller med cf, öka Win2k-partitionen till 1,5-2 GB så blir det bra.
Tänk dock på att den sista partitionen måste vara FAT eller FAT32 eftersom du fortfarande kommer att köra Win9X.
I NTFS5 ligger ett helt nytt hanteringssätt för genvägar. Filsystemet lägger till en särskild parameter som gör att genvägar till filer som har flyttats korrigeras betydligt bättre än tidigare.
Denna funktion och en del till kommer du att tappa genom att köra med FAT/FAT32. Men, vill du kunna komma åt hårddisken även från 9X, då har du inte mycket val.
För att ta död på diskussionen Nero.
Det var ett exempel på ett program som accessar hårdvaran och, om jag inte missminner mig, så står det kan man få problem.
mvR
psMedlem sedan juni 2000841 inlägg Hmm ni som kör win 2000, saknar ni win 98 ibland..? Eller 2000 funkar så pass bra att det kanske är överflödigt att ha 98 installerat också?
Funkar alla "större" program med 2000?
Spel som tillverkas NU, anpassas dom efter 2000 eller vill "dom" att man ska ha ett lek-OS installerat!?
Hoppas nån har lite svar.. 
------------------
PS
ps@linux.nu
www.PSfactory.com
Jag har ca 15 program installerade under 2k. Där ibland 3d studio max3 och Office 2000 Där allt körs från datorn och då behöver du nog 3Gb till os. Om man tänker göra som jag och bara köra min föråldrade scanner under 2k (som jag inte hittar en patch till) och Partision magic (som jag inte hittar en 2k patch till) Så räcker det gott och väl med 400Mb till 98:an. Se bara till att du installerar 98:an först för att få 2k's MBR.
------------------
Varför gör den inte som jag säger!!!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Har du Win 98 SE går det bra att installera den efter Windows 2000. 
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
PerMedlem sedan dec. 1999503 inlägg Rikard: Det går, fast du måste återställa MBR:en genom att starta upp Windows 2000 Setup 
------------------
-Per
Ok. Det visste inte jag. Då sparar man lite tid på att man inte behöver pyssla med filsystem och så... 
------------------
Varför gör den inte som jag säger!!!
SpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg Jag har installerat både Windows ME och första utgåvan utav Windows 98 efter Windows 2000, båda la till sig i Win2k's bootloader istället för att fucka upp MBR.
------------------
Joakim Rosenqvist
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Per, he he
, nej 98 SE ska fixa det ändå.
Sen finns det ett program som fixar till boot-sektorn om den är upp-*****, men jag hittar det inte just nu... *aaargh* 
[Redigerat av Rikard den 03 aug 2000]