webForumDet fria alternativet

Genvägar...

4 svar · 464 visningar · startad av Alvar s

Alvar sMedlem sedan mars 2000396 inlägg

1: Hur gör man för att en genväg ska öppna 2 eller flera filer samtidigt?

2: Kan man göra en genväg som startar ett program och tar ett visst alternativ i det programmet? Och isf hur?

------------------
http://www.freekevin.com
Hjälp Kevin...

[Redigerat av Alvar s den 02 aug 2000]

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

1. Det gör man inte.
2. Exemplifiera är du vänlig.

cfMedlem sedan maj 2000283 inlägg

1.
Bara att skapa en batchfil som startar de båda filerna. Sedan gör du en genväg till batchfilen i stället.
Exempel:
Skapa en fil - filnamn.bat. Öppna denna i notepad. Skriv in följande:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
c:\sökväg\fil1.exe
c:\sökväg\fil2.exe
.
.
.

Sedan skall det bara vara att spara batchfilen och skapa en genväg till den.

2.
Vissa program kan via switchar från kommandoraden startas med olika alternativ, t ex programmet.exe /x /i
Detta beror dock på programmet. Annars kan man kanske komma åt sådan funktionalitet via API. Omöjligt att ge något svar dock - beror återigen på programmet.

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

1: cf... Hmm jag kanske låste mig på ordet "samtidigt".
Samtidigt som bat-filslösningen kommer inte att gå vidare till fil 2 om inte fil 1 exekveras klart. Eller. Hmm... snarare, om fil 1 hänger sig under startprocessen, kommer bat-filen att "låsa" sig. Jag tror inte ens att kommandot "call" hjälper i sammanhanget. Vet du?

cfMedlem sedan maj 2000283 inlägg

Hmm, nja..
...bat-filer är lite oförutsägbara. För ett tag sedan skulle jag göra en bat-fil som startade två filer efter varandra. Det gick dock inte eftersom den startade dem i separata trådar. Inte som på gamla goda DOS-tiden precis. Om man startade två filer av samma typ dock (t ex AVI-filer) kördes de dock snällt efter varandra. Antar att den då körde på samma "instans" av mediaspelaren.
Beroende på vilka filer det är (och slumpen) kan man alltså få det att fungera med bat-filer.
Annars kan man ju alltid använda Windows Scripting Host och skriva ihop ett litet VB-script. Det förutsätter dock att man har Windows 98 eller senare.

125 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)