webForumDet fria alternativet

Skumt problem med fdisk

7 svar · 433 visningar · startad av Klös

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Detta har hänt:
Jag skulle installera en gammal hårddisk , en Maxtor på 1,7 Gb, som låg och skräpade jag bygglade den efter konstens alla regler som slave och skruvade fast den och anslöt den. BIOS ville inte veta av den och inte heller min nyare HD, fujistu 4,3 Gb som krympt till 4,1 Gb, som satt i innan installationen av Maxtor-disken.
Efter att mixrat i Bios så hittades iaf Priamry slave Fijusti-disken men gissa om jag blev förvånad när "det inte fanns något OS på den"

Åtgärder:
Startar datorn med Win-98 startdisk kollar med fdisk /status-->
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">Disk: 1 Enh: - MB:på rad 1: 4118 rad 2: 5664 Ledigt: - Används: 100%
Att det står 5664 Mb konfunderade mig så jag startade Fdisk kollade lite här och där.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">Visa Partionsinformation gav följande resultat:
Partion: 1 Status: A Typ: EXT DOS Volymetiket: - MB: 5663 System: - Används: 100%
Totalt Hårddisk utrymme: 4118 Mb

Jag testar med att ta bort partioner (icke dos partion det vissade sig att det var en sån enligt Fdisk): -->
Partion: 1 Status: A Typ: EXT DOS Volymetiket: - MB: 5663 System: - Används: 100%

Totalt Hårddisk utrymme: 4118 Mb
VarningData i den borttagna partionen ice-DOS-partionen kommer att förloras.
Vilken ice-DOS-partion vill du ta bort? [1]
Jag trycker <enter> för att ta bort och får detta svar:
Den valda partionen är inte en ice-DOS-partion

Vid starten mha startdisketten får jag följande information: Enhet C innehåller ingen giltig FAT eller FAT-32 partion det kan finnas en eller flera möjliga orsaker......

Vad jag har gjort:
Försökt få Fdisk tabort repsektive skapa ny partioner men inget funkade.
Jag har en gammal CD med Red-HAt 5.2 som låg och skräpade testade att installera detta fick nått felmeddelande som var hårddiskrelaterat

Frågor:
Varifrån kommer dessa 5663 Mb? de finns där när jag bara har en av hårdiskarna i det spelar ingen roll alls vilken av dom det är
Hur ska jag lösa detta?
Kan det bero på att Maxtor disken inte var byglad som slav och satt på samma kabel som Fujistu disken? Alltså som Primary slave dvs 2 master på samma kabel?

Redigering: att fujistu disken krympt är inte relaterat till detta utan det hände för ett par månader sedan.

Hmma jag kommer tebax till en fungerande dator om nån timme och hoppas på svar tills dess

------------------
F.Sundström
kloes@excite.com

[Redigerat av Klös den 15 jul 2000]

Kunde själv

Prisa Linus Torvald för att han "uppfann" Linux så att jag kunde köra fdisk linuxversionen eftersom denna ver av fdisk tog bort alla konstiga saker på hårddisken.... I'm alive and kicking again

------------------
F.Sundström
kloes@excite.com

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

Indeed! Linux-fdisk knäcker dos-fdisk!

------------------
Mvh
Yrin Eldfjell

cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg

Har varit med om att både fdisk och NT:s grafiska dito förstört hårddiskarnas partitionsinformation totalt. Det enda som återstod (eftersom jag då inte hade Linux tillgängligt) var att koppla in diskarna i en dator, vars bios kunde köra lågnivåformatering på dem.

------------------
CF

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

FDISK /MBR

Det funkade inte med fdisk /mbr.
Men alla är nöjda och glada för jag fick juuh till det själv....

------------------
F.Sundström
kloes@excite.com

SpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg

En polare hade lyckats skapa nån partition inuti en annan, partitionen gick varken använda eller ta bort (inte med DOS Fdisk iaf), men i Linux Fdisk funkade det utmärkt, tur att Linux är bra till nåt

------------------
Joakim Rosenqvist

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Ett vettigt sätt att hantera hårddiskar är med XFdisk. Sök på Nätet. Den kan hantera partioner på ett mycket smidigare sätt än FDisk.
Dessutom kan den klara av flera operativsystem genom att man kan ha flera Primära P som kan göras aktiva vid behov. Klart värt att testa.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)