webForumDet fria alternativet

TRE fråger om , HDD , GeForce , Win 2K, kolla om ni kan hjälpa till...

Windows

6 svar · 393 visningar · startad av RanXeroX

Medlem sedan maj 2000829 inlägg
Frågan#1

Hej på er alla glada!!

Jag har en en fråga som jag nog redan har besvarad.

Är det skadligt för HDD att formateras offta?

Jag tror det, men jag vill ha det bekräfftat.

Det var fråga nr 1.

Nr 2.

Är det någon som har hadt problem med geforce sdr 256, i win 2k? ( det hackar för mig, inte pga för seg burk, det "glider" inte.

Nr 3.

Min Min polare har en p III 500Mzh
256 RAM
När han ladade in win 2k, så tar det ca 2 min att komma till inloggningen , från att windovs bilden har kommit fram.

Så lång tid tar det inte för mig. Även på min celeron 333, gick det fortare.

Vad kan det bero på?

Hmmm, Ja här har ni lite att bita i.

------------------
RanXeroX

Medlem sedan maj 2000376 inlägg

Fråga 1:
Jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt för en hårddisk att formateras ofta - låter helt orimligt. En formatering skiljer sig ju rent mekaniskt inte direkt från vanlig skrivning vad jag vet. Jag tycker snarare tvärtom. En formatering/ominstallation med jämna mellanrum kan vara bra - då rensar man bort all onödigt skit som ligger och gör systemet långsammare.

Fråga 3:
Windows 2000 kan ta väldigt olika lång tid på sig på olika datorer att starta upp. Detta beror i grund och botten på hur mycket saker Windows måste ladda vid start. Det kan vara t ex olika typer av hårdvarudrivrutiner, nätverksprotokoll m.m. som skiljer sig mellan olika datorer.

Sedan kan det förstås vara något som är fel, kanske någon hårdvara som krockar eller nåt annat. Ett tips är att gå in i Control Panel/Administrative Tools/Event Viewer och kolla om det händer nåt konstigt vid uppstart.

------------------
CF

Oki, jag ska checka det, sjyrre

------------------
RanXeroX

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

1. Jag är ganska övertygad om att omstarter (start/stopp) av hårddiskar är betydlig mer skadligt än en formatering.

3. Juste svar från cf. Tilläggas kan, att installerade typsnitt, installerade program med mera - som startar automagiskt eller någon tjänst under starten av datorn - kan påverka startprocessen väsentligt.

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg

Burken kanske letar efter ett nätverk som inte finns?

så kan det ju vara med NT om man har haft en burk i ett nät och sedan tar och startar den separat tar det ju minst en 5-6min o starta genom att det letar efter nätet...

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Noup det, är inge prog eller nätverk den letar efter, det är aldetles ny instalerat,,,

------------------
RanXeroX

Medlem sedan juni 2000468 inlägg

2min är ändå ingenting mot de tider jag får vänta på min athlon700
kan ibland ta 4-5min.

------------------
Joakim Rosenqvist

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)