webForumDet fria alternativet

Faq

0 svar · 436 visningar · startad av Rikard

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

--- Register ---
Förord
Frågeformulering
Vanliga frågor och svar
- 1. Jag får ett Error 10043 när jag pingar en IP-adress. Vad betyder felkod 10043?
- 2. Jag tror att jag har kontaktproblem i mitt nätverk, hur verifierar jag detta?
- 3. Någon nämnde en korskopplad kabel, vad är det egentligen?
- 4. Går det att ställa in hur mycket utrymme en person får använda av serverns hårddisk?
- 5. Kan man lagra Mac-filer på en NT-server?
- 6. Hur ofta ska man defragmentera hårddisken?
- 7. Jag hittar inte sökvägen som nämndes i svaret: Ex. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM...

--- Förord ---
Denna variant av FAQ är bara en temporär lösning som får fungera tillsvidare.
Som forumledare för forumområdet OS & program försöker jag (Rikard) att titta igenom alla frågor som dyker upp på. Uppgiften som forumledare finns beskriven på webForums sida för vanliga frågor och svar.
Jag ser som min uppgift att besvara allt jag kan, i mån av tid. För att detta ska lyckas kan du underlätta mina försök genom att läsa igenom Frågeformulering nedan.
På en del ställen nämns så kallade Q-nummer. Detta är nummer som referrerar till artiklar på TechNet – www.microsoft.com/technet. På nämnd sida finns det ett sök-fält högt upp (åtminstone i skrivande stund), fyll i Q-nummret i detta fält (med "Q"-tecknet först - Qxxxxxx) och klicka på sök så kommer du till sidan med artikeln.

--- Frågeformulering ---
Naturligtvis ställer du frågor precis som du vill, men det är större chans att snabbt få hjälp om du beskriver ditt problem så tydligt som möjligt i första frågan.
Titta på nedanstående frågor och använd dig av de svar du tror kan vara underlättande i din problembeskrivning.
- Vilket operativsystem använder du?
   · Windows 95/95OSR2/98/98SE
   · Windows NT 3.X/4.0 (Nämn även vilket service pack du använder!)
   · Windows 2000 Professional/Server/Advanced Server
- Hur är din dator konfigurerad?
- Hur stor är hårddisken/hårddiskarna och hur mycket ledigt utrymme finns det på den/de?
- Hur mycket internminne sitter det i datorn?
- Har du nätverkskort?
- Är du kopplad till ett nätverk, hur ser i sådant fall nätverkskonfigurationen ut?

Besvara det du kan och det du tror är relevant. Är det något av ovanstående du inte förstår så är det ingen fara. Vi guidar dig.

--- Vanliga frågor och svar ---

1. Jag får ett Error 10043 när jag pingar en IP-adress. Vad betyder felkod 10043?

(Gäller endast för Windows 9X/NT)
Den tekniska beskrivningen på problemet är att IP-stacken inte har initierats på rätt sätt. Normalt brukar detta bero på att drivrutinen för nätverkskortet är felaktig eller att nätverkskortets IRQ (Interrupt Request) krockar med någon annan enhet.
Börja med att gå in i enhetshanteraren. (Start – Inställningar – Kontrollpanelen – System)
Klicka på fliken Enheter.
Kontrollera vilken enhet som eventuellt är markerad med ett rött kryss och lös det problemet.
Alternativt, installera om nätverkskorts-drivrutinen.
Se även Q140903.

2. Jag tror att jag har kontaktproblem i mitt nätverk, hur verifierar jag detta?

(Gäller för Windows 9X/NT)
För att reda ut vad som egentligen är problemet gör följande:
Starta en kommandotolk/DOS-session (Start – Kör – command/cmd - OK)
1. Skriv PING LOCALHOST (eller PING 127.0.0.1)
Om detta fungerar innebär det att IP är korrekt initierat i din dator.
2. Skriv PING [egen IP-adress]
Fungerar det, har datorn tilldelat nätverkskortet en IP-adress eller så har datorn blivit tilldelad en IP-adress från en DHCP-server.
3. Skriv PING [den IP adress du har svårt att nå]
Fungerar detta är det namnupplösningsproblem. Fungerar det inte är det antingen problem med nätmasken, kabelproblem och/eller nätverksutrustningsproblem.
4. Kontrollera nätmaskinställningarna genom att högerklicka på nätverksikonen och välja egenskaper.
I ett vanligt C-nät (det vanligaste) ska nätmasken vara 255.255.255.0
5. Kontrollera kablar.
Pröva att byta ut kabeln mellan din dator och hubben och se om det gör någon skillnad. Återställ sedan denna kabel och byt ut kabeln mellan den andra datorn och hubben.
6. Kontrollera utrustning
Byt ut kablarna mot en korskopplad kabel och koppla denna mellan datorerna direkt. Fungerar det, är det fel på hubben, byt ut denna.

3. Någon nämnde en korskopplad kabel, vad är det egentligen?

När du kopplar ihop två nätverkskort direkt med varandra utan kringutrustning, måste du ha en speciell TP-kabel som är korskopplad och inte den vanliga som du använder när ansluter i en hubb.
En korskopplad kabel innebär att några trådar är omflyttade från ena änden till den andra. En sådan kabel brukar gå att köpa i vanliga datorbutiker.

4. Går det att ställa in hur mycket utrymme en person får använda av serverns hårddisk?

(Gäller endast Windows NT 4.0)
Nja, det går från och med ServicePack 4 i Windows NT att ställa in profilens storlek. Dessutom kan man hänvisa användarnas sparade filer till att lagras i just profilen.
Ladda filerna COMMON.ADM och WINNT.ADM I System Policy Editor (POLEDIT.EXE).
Skapa en ny policy.
Öppna Default User och expandera Windows NT User Profiles.
Max Profile Size är värdet som ska ändras. 30.000 KB (30 MB) är standardvärdet. Tänk dock på att om du använder centrala profiler (roaming profiles) kommer dessa att räknas som en del av användarens utnyttjade hårddiskutrymme.
I Windows 2000 hanteras detta med System Policy i MMC.
Se även Q185561.

5. Kan man lagra Mac-filer på en NT-server?

Ja. Lagringsmöjligheten har ingenting med vilket filsystem som finns används på servern. Detta beror på att klienten (arbetsstationen) endast gör en förfrågan via nätverket. Det är sedan serverns operativsystem som hanterar all access till hårddisken - inte klienten.

6. Hur ofta ska man defragmentera hårddisken?

En rekommendation är att göra det åtminstone en gång i veckan om du använder dig av FAT, FAT32, NTFS eller NTFS5.

7. Jag hittar inte sökvägen som nämndes i svaret: Ex. HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM...

Det är ingen sökväg, det är hänvisning till en registernyckel i ditt operativsystem. Registret håller ordning på alla variabler ditt system behöver för att kunna köra t.ex. program.
För att hitta ovannämnda registernyckel gör följande:
1. Klicka på Start-knappen.
2. Klicka på Kör.
3. Skriv REGEDIT och klicka på OK.
Nu startas registereditorn.
4. Leta nu rätt på registernyckeln.
5. Dubbelklicka på den nyckel som du avser att ändra.
6. Skriv in önskat värde och klicka på OK. OBS! I de flesta fall bör du klicka på alternativet DEC (står för decimal till skillnad från HEX - Hexadecimal) i den öppnade dialogrutan innan du ändrar.

[Redigerat av Rikard den 24 jun 2000]

129 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)