webForumDet fria alternativet

Min uppkoppling strular under win2000, hjälp!!

4 svar · 316 visningar · startad av Wahlenberg

WahlenbergMedlem sedan juni 200073 inlägg

Jag har nyligen installerat Windows 2000
på min burk (266 mhz, 64mg ram).
Hur som helst så strular min uppkoppling. Varannan gång jag startar datorn funkar inte uppkopplingen (och jag menar bokstavligen varannan). Jag får medelandet "kunde inte skapa en anslutning". Jag kör ett sportser flash x2 pnp V90 modem, med windows 2000:s drivrutiner.
Har någon ett liknande problem eller vet någon hur jag löser det?
Tack,
/Wahlenberg

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Kolla felmeddelanden i EventViewer och posta dem här, så ska jag titta på det.

mvR

WahlenbergMedlem sedan juni 200073 inlägg

Jag hittade felet. Tydligen så måste modemet vara påslaget när man startar upp datorn, det räcker inte med att slå på det innan man ringer upp. konstigt men nu funkar det...

BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg

Jag hittade felet. Tydligen så måste modemet vara påslaget när man startar upp datorn, det räcker inte med att slå på det innan man ringer upp.

Så är det.. komplett vansinne!

Om du glömmer att slå på modemet innan du startar w2k kan du gå till Kontrollpanelen -> System, fliken Maskinvara och klicka på Enhetshanteraren. Högerklicka i fönstret som dyker upp och välj "Sök efter maskinvaruförändringar" (med modemet påslaget).

Rikard (vår MS-expert), varför är det på detta viset?

------------------
/joakim
http://batboy.net/
http://nokiatricks.com/

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Under start av Windows 2000 går datorn igenom ett flertal check-procedurer. Däribland försöker operativet låta drivrutiner kontrollera eventuella portar som har något anslutet. Seriella enheter till skillnad från PS/2 och USB är sällan särskilt aktiva, vilket medföra att operativet måste upplysas om att man vill kontrollera om någon förändring har skett.

Pröva, istället för att låta modemet vara på hela tiden, att högerklicka på "My Computer". Klicka på "Manage".
Leta rätt på "Device Manager" och markera den. I högra fältet högerklickar du på [datornamn] och väljer "Scan for hardware changes" så ska du se att det kommer att fungera alldeles utmärkt.

Inte världens bästa sakförklaring men dock en lösning på problemet.

mvR

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)