webForumDet fria alternativet

Lösenord på min uppkoppling!

Windows

12 svar · 430 visningar · startad av Hallgren

Medlem sedan dec. 19991 606 inlägg
Frågan#1

Hallå vänner!
-----------
Jag har stött på ett mindre problem och behöver hjälp. Jag kommer att få ett eget telenr. som jag ska ha koppla nätet till och måste på något sätt hålla vissa personer borta från att använda nätet på min bekostnad. Alltså hindra dem från att kunna koppla upp sig. Hur?
Dator jag använder är inte helt min så ett lösen i bios går inte.

------------------
-=-=-=-=-=-=-=-=-
Hallgren True Design
-=-=-=-=-=-=-=-=-

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Aktivera multipla användare/olika profiler för de är Windows 95/98 du använder!?

D.v.s. varje person får "logga in" för att komma åt datorn.

mvR

Hur hjälper detta mig?
Det kvittar väl om man har olika använder, alla använder ju samma internetuppkoppling och det är där skon klämmer.
Uppkopplingen kommer ligga på mitt abonemang, och jag vill inte att andra ska kuna koppla upp sig. Då får ju jag betala deras tid

------------------
-=-=-=-=-=-=-=-=-
Hallgren True Design
-=-=-=-=-=-=-=-=-

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Telia har två olika tjänster som gör att man kan spärra sitt abonemang. Man måste då slå en kod först för att kunna ringa. Hur det funkar när man ringer upp med modem vet jag inte. Tyvärr är det ju inte helt gratis heller

// Niklas

Hmmm... Nu känns det som om ett och annat behöver redas ut. Jag utgår från att det inte är själva telefonabbonnemanget du väl spärra utan själva uppkopplingen till Internet, eftersom inlägget postas i forumet Windows.
Har jag rätt eller fel så långt?

Om jag har rätt, är det precis ovan nämnd väg du ska gå eftersom du då har möjlighet att lagra användarnamn och lösenord tillsammans med din användare. Om någon annan "loggar in" kommer dessa inte att kunna utnyttja den information som ligger i din profil.

Säg att jag har fel...

mvR

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Annars gör man väl helt enkelt bara så att man bockar av rutan för att spara lösenordet i inloggningsrutan för webläsaren så att man måste fylla i det manuellt för varje gång man ska ut på nätet !

------------------
elfwing

Du har fel Rikard....
Nej, du har helt rätt och jag ska prova, men jag fick en liten idé själv. Finns det inget prgram man kan ladda hem som gömmer själva exe filen till IE och NS, på de viset hittar ju inte dator filen och det går inte att koppla upp. Vad tror ni? och vart hittar man programet?

------------------
-=-=-=-=-=-=-=-=-
Hallgren True Design
-=-=-=-=-=-=-=-=-

Skälet till att ovanstående lösning rekommenderas är just för att du kan spara lösenordet till Internet-anslutningen i din profil samtidigt som de övriga inte kan använda lösenordet - så länge du inte talar om det för dem vill säga.

mvR

Men alla kan det befintliga lösenordet till uppkopplingen....kanske borde berättat det
eller kvittar det?

------------------
-=-=-=-=-=-=-=-=-
Hallgren True Design
-=-=-=-=-=-=-=-=-

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Så olika man kan tolka saker

Problemet med att ngn kan använda Hallgrens telenr kvarstår iof även om dom inte kan använda hans internetabonemang. De kan ju koppla upp sig med ett annat abonemang om dom vill.
Ett sätt att gömma exe-filen kan kanske vara att zippa den och sätta lösen på zippfilen och sen kasta orginalet. Om nu Win klarar sig utan den.

// Niklas

Då borde du kontakta leverantören och be att få det ändrat.

mvR

Medlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Det finns ett annat sätt oxå ...

Gå in i närmsta Telia butik ... eller en Återförsäljare för Telia (expert).
Köp ett jacklås ... bara den som har nyckeln kan ta ur låset stoppa in proppen o använda din telefon-lina !

------------------
elfwing

Många idéer
Jag tycker det är konstigt att det inte kommer med ett lösenordsskydd i IE och NS...eller gör de det?
hur som helst så gillar jag Nicrosofts idé, men som sagt var..klara sig win utan den? borde tycker jag väl...

------------------
-=-=-=-=-=-=-=-=-
Hallgren True Design
-=-=-=-=-=-=-=-=-

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)