webForumDet fria alternativet

Stå ut med knepiga Win8 eller gå tillbaka till Win7..?

Windows

9 svar · 2 284 visningar · startad av :stefan:

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg
Frågan#1

Med nya datorn följde Win8 och det är ju "lätt annorlunda" än sjuan kan man ju säga... :OO

Jag tycker det är galet bakvänt och ineffektivt efter några timmars användande. Hittar inte alls fram lika instinktivt som när man började använda Win95 efter att ha stått ut med 3.11 i alla år. Två ytor att jobba i, både de där färgfälten och gamla vanliga Skrivbordet. Appar öppnas i färgfältet medan program, då hoppar man över till Skrivbordet igen. De verkar dessutom ha dammat av gamla hederliga Alt-F4 för att stänga av appar. Gudars.

Så ska man stå ut och försöka lära sig detta, eller är klivet tillbaka till Win7 det enda rätta så man kan jobba ordentligt? ;)

Medlem sedan feb. 2010445 inlägg

Jag kan hålla med dig om detta, jag också van med win7 och så men när jag hållit på ett par dagar med Win8 så började jag förstå deras tänk i alla fall efter jag testat win8 på surfplattorna,

Igår tog jag också mig i kragen och uppdaterade till win8.1 och helt plötsligt så kände jag systemet blir mer effektivare och dem löste mycket problem jag inte fattade riktigt men en ska jag inte gillar med win 8 på bärbaradatorer eller stationära så förstår jag inte mig på modern UI eller ska man säga metro gränssnittet på Start men annars jag rätt nöjd.

Jag säger till dig :stefan: lek lite runt i win8 rekommendera win8.1 så ser du ett os som flyger fram ;)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag kör Win7 på jobbet och Win8 någon gång i månaden på en av burkarna hemma och även om det senare inte är produktivitetens gudagåva så är det väl bara att vänja sig. Tiden går ju som bekant inte bakåt utan på sikt är det väl det här som det kommer att jobbas med.

Jag har beslutat mig för att ge det en chans i alla fall, finns en del godis trots allt där.

Så vi får väl se... ;)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Mycodez skrev:

Igår tog jag också mig i kragen och uppdaterade till win8.1

Hur gör man det? Den finns inte om jag försöker med Windows Update i datorn.

Poteta skrev:

Måste man inte köpa den uppgraderingen? Det suger lite med en dator som är fyra dagar gammal :bla men jag vill fan ha startmenyn tillbaka...

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Poteta skrev:

Kör windows update så du har senaste uppdateringarna installerade.
När det är klart så öppnar du Windows Store appen så ska det finnas en knapp "Update to Windows 8.1".

Och det kostar inget.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

:stefan: skrev:

Måste man inte köpa den uppgraderingen? Det suger lite med en dator som är fyra dagar gammal :bla men jag vill fan ha startmenyn tillbaka...

Finns ju program för det annars.

Medlem sedan juni 2012581 inlägg

Lite off-topic, men jag kommer inte kunna installera 8.1-uppdateringen. Det faktumet att startmenyn sedan är omöjlig att plocka bort känns inte ett dugg lockande. Jag har kört Win8 sedan jag fick min beta från MSDN och har älskat det faktumet att startmenyn är borta.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Pedda skrev:

Kör windows update så du har senaste uppdateringarna installerade.
När det är klart så öppnar du Windows Store appen så ska det finnas en knapp "Update to Windows 8.1".

Och det kostar inget.

Tack, laddar ner nu. :)

/edit

Min dator skrev:

Vi kunde inte uppdatera till Windows 8.1. Datorn är återställd till tidigare version.

Jaha, så tråkigt. Efter 2 tim startade datorn äntligen om sig och då uppenbarade sig detta meddelande. Gör ett nytt försök i morgon. :OO

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
151 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)