webForumDet fria alternativet

W7 & Vista i nätverk

Windows

6 svar · 995 visningar · startad av Thord

Medlem sedan sep. 2000685 inlägg
Frågan#1

Hej alla, jag har kört med två datorer i ett nätverk här hemma. Den maskinen som jag har haft som "kontorsmaskin" har jag Vista som OS på. Den andra maskinen som jag enbart använder till Flygsimulering har jag W7 som OS. JAg har haft så ett bra tag och på kontorsmaskinen så har jag mjukvaran för färdplanering m m som skickats över till FS-maskinen till de mappar som jag delat ut. Jag har inget lösenord på någon av datorerna så det där har tickat och gått. Men nu fick jag ett ryck och skaffade mig en SSD-disk till FS-maskinen och installerade W7 helt från början igen på SSD-disken. Då fick jag problemet att jag inte kom in på FS-datorn från kontorsdatorn för att den sa att den inte tillät tomma lösenord. Jag fyllde i ett lösen ord och testade och det gick bra. Jag tog bort lösenordet och testade och det gick bra. Det var igår det. Idag när jag tänkt ta en flygtur så är problemet tillbaka och det går inte att att lura systemet som igår för så fort jag bort lösenordet så kommer jag inte åt FS-datorn. Så nu vet jag inte hur jag ska göra för att komma åt problemet.

inloggw7.JPG
Medlem sedan okt. 201219 inlägg

Kollat så de är i samma "workgroup"?

Japp, senast jag tittade så är det namnet workgroup som gäller.

Har de samma nätverkstyp, "hemma" "arbetet" osv...

Samma ikon och nätverk har namnet Nätverk det enda som skiljer åt är benämningarna för hemnätverk och privat nätverk som det heter i Vista.

Det finns en hel del guider o kolla på... Googla?

Så nu tror jag mig att ha hitta felet. I nätverk och delningscentret så finns det avancerade inställningar och långt ner där finns en avdelning för lösenordsskyddad delning som ska vara inaktiv. Anledningen till att jag inte trodde att det där var något för mig vär att allt som står där i avancerade inställningar ser ut att enbart beröra hemgruppens nätverk och därmed krävs det W7+W7 för att få det att fungera så då ingorerade jag dessa inställningar.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)